E - Hatikva
Červenec 2000 / Tamuz 5760
Ročník první číslo 2
Proč si říkáme liberální - Josef Kohout
Judaismus po Shoa - Benjamin Kuras
Slovapodpory - Andrew Goldstein
Biblická komedie - Benjamin Kuras
Dva kroky ve víře - Baruch Myers
Reformnía liberální judaismus v citátech
O (ne)jednání - František Fendrych
Židovskýliberální klub - informace
Josef Kohout
------------------------------------- Judaismus po Šoa
Zpráva o výroční konferenci World Union for Progressive Judaism - European Region - 16-19. března 2000.
Evropský region WUPJ sdružuje celou Evropu včetně Ruska, plus Izrael. V západní Evropě má asi 130 kongregací (z toho Británie 75), v Izraeli 20, na Ukrajině a v Rusku pravděpodobně už 50 a vznikají tam nové. Maďarsko má jednu v Budapešti. Mezi delegáty byli členové předsednictva WUPJ z Jeruzaléma, rabíni z Tel-Avivu a Haify, hlavní rabíni britští, a to za RSGB (reformní), ULPS (liberální) i WUPJ (střešní), holandští, němečtí a švýcarští. Z východní Evropy maďarská rabínka Katy Kellermann, Rusko, Bělorus a Ukrajinu zastupoval zatím jediný rabín a tři studenti Leo Baeck College. Já jsem tam stručně oznámil vznik Židovské liberální unie v České republice.Hlavním tématem konference byla Budoucnost progresivního judaismu se zkušenostmi ze Shoa, rozdělená na dvě témata:1. Shoa a židovská paměť. Zásadní otázka byla položena tak, zda by se Shoa a přežití měly stát součástí židovské národní historické paměti jako Exodus, a jakým způsobem ji připomínat. Workshopy se rozdělily na připomínání liturgické, vzdělávací, mediální, a společensko-podpůrné (t.j. fyzická, společenská a psychologická pomoc přežívajícím a jejich potomkům).
Shoa ve vzdělání. Účelem progresivní židovské výuky Shoa by mělo být nejen "nezapomenout", ale taky předcházet tomu, že by se něco podobného mohlo stát znovu - komukoli. Jako příklad byly uvedeny úryvky z nové knihy a dřívějšího dokumentárního filmu rabína Hugo Gryna Chasing Shadows. Hugo Gryn byl dlouhá léta vrchním reformním rabínem britským, proslavil se jako rozhlasový moderátor pravidelného týdenního rozhlasového programu věnovanému tématu tolerance. Jedním z jeho nejčastěji citovaných výroků byl ten, z debaty o tom, zda utrpení má nějaký smysl nebo hodnotu, zda je z něho co se učit. Rabín Gryn, který přežil Osvětim a pochod smrti, tehdy řekl: "Jediný smysl utrpení je poznání, že utrpení nemá žádný smysl." Zemřel před třemi roky. Pocházel z Berehova, kam se po roce 1990 vrátil nafilmovat dokument o svém dětství. Vzpomínal na vzácnou pestrost a na soužití několika kultur a etnik na Podkarpatské Rusi Masarykova Československa. Setkal se po letech se svými místními vrstevníky, kteří mu řekli, že jim tam Židé chybějí, že po nich v každé vesnici zeje prázdnota. A zašel si zazpívat se skupinou Romů písničky, které si pamatoval z dětství. Připomněl, jak za ním kdysi přišli nějací Romové a prosbou "Pomozte nám naučit se, jak nezapomínat".
Jedním ze závěrů workshopu bylo, že tradiční schopnost pěstování dlouhé paměti dává Židům odpovědnost a povinnost připomínat a upozorňovat na všechny etnické či náboženské perzekuce a bezpráví. K tomu je třeba pěstovat znalost a snažit se chápat jinakost druhých. Vedle aspektů tragických připomínat i lidskou obětavost a odvahu všech těch, kteří za perzekucí nezištně pomáhali, a vysvětlovat jejich motivaci a vůli. A to nejen těch velkých jako Wallenberg nebo Schindler, ale každého, kdo pomohl v sebemenší míře, kterou riskoval vlastní život, svobodu, či pohodlí. Těchto příkladů využívat k inspiraci, motivaci a vzdělávání, které by vedly k pěstování lidské a občanské odvahy. A neztrácet naději. Z knihy Hugo Gryna se citoval výrok jeho otce, který mu pomohl přežít: "Bez jídla může člověk žít třicet dní, bez vody tři dny, ale bez naděje ani tři minuty." b. Shoa v médiích a umění. Hovořilo se o nebezpečí mytologizace, která není vždy věrná faktům, ale které se dá těžko vyhnout, protože každé umělecké dílo nebo mediální sdělení vědomě či bezděky podléhá kulturním a psychologickým potřebám doby, které takto zpracované dějiny slouží. Jako příklad mytologizace, která neodpovídala faktům, byl zmíněn italský film "La vita e bella", který se snažil do bezvýchodné tragédie vnést humor a optimismus, a pohyboval se na samých hranicích únosnosti. Přesto však svým úspěchem posloužil, především u mládeže a nejvíc v Itálii, jako významný krok k poznávání dějin, který měl možná silnější účinek, než výuka dějin ve škole.
Uvedl se "Schindlerův seznam", kterému se sice dá vytknout "hollywoodizace", ale který asi ze všech nejvíc přispěl k dnešnímu celosvětovému zájmu o podrobné události Shoa. Připomnělo se, že celosvětově se o Shoa dlouhá poválečná léta mediálně a umělecky mlčelo jako o "nepohodlném" tématu, které umělci měli strach zpracovávat, nakladatelé vydávat a čtenáři číst. Mlčení prolomil mediálně soud s Eichmannem, umělecky Elie Wiesel, Primo Levi a pak hlavně americký televizní seriál "Holocaust", přesto že byl sentimentalizovaný a na pokraji kýče. Kulturně vzdělávací zájem o tématiku Shoa ilustruje i to, že v 60. letech se ve Spojených státech vyučoval specifický kurs o Shoa jen na asi deseti vysokých školách, dnes je těchto kursů několik tisíc i na středních školách. Já jsem přispěl do debaty sdělením, že Československo musí být asi jediná výjimka tohoto trendu v tom, že naopak celá padesátá a šedesátá léta jsme vyrůstali o Shoa dobře informovaní, z dokumentárních filmů a knižních dokumentů, i uměleckého zpracování románů a filmů, většinou kvalitních. Že naopak vědomí Shoa u české veřejnosti pokleslo v sedmdesátých a osmdesátých letech až na dnešní lhostejnost a neinformovanost. A že možná právě tato lhostejnost a neznalost dějin je jednou z příčin rasismu, tentokrát zaměřeného především proti Romům. Pro nás námět k zamyšlení jak se to stalo, proč (proti světovému trendu) a co s tím.2. Zakládání a pěstování židovských kongregací. Na tomto workshopu hovořili delegáti z Německa, Francie, Izraele, Rakouska, Švýcarska, bývalého SSSR, Maďarska, Španělska, Norska, Itálie, a stručně i já. Velmi poučné pro české liberální Židy, z nichž mnozí mají představu, že židovská kongregace nemůže existovat bez rabína a bez úctyhodně vypadající synagogy. Němečtí delegáti vysvětlovali, jak těžko jejich kongregace vznikaly v prostředí, kde stát vybírá náboženskou daň, která se pak celá odevzdává oficiální Židovské náboženské jednotě, která si říká "nepraktikující ortodoxní".
Jak těžko se pro liberální kongregace získávají noví členové proti finančním výhodám, které od Jednoty dostávají - především jsou-li to nově příchozí z Ruska. A jak je absurdní, že členové liberálních kongregací ze svých daní subvencují oficiální kongregace ortodoxní, které je neuznávají. A jak k udržení kongregace je zapotřebí opravdové oddanosti věci a nezištné práce na společenské a vzdělávací činnosti. Mnichovská kongregace, jedna z mála, které mají rabína (amerického) a jedna z nejúspěšnějších, má stále jen asi 200 dospělých. Některé menší se stále udržují při 50-100 dospělých členech. Vídeňáci připomněli, že jich je jen 150 a pokládají se za živou a aktivní kongregaci. Mnohé kongregace se scházívají v dočasných pronajímaných prostorách nebo v domácnostech a bohoslužby si, kromě občasných návštěv rabína, dělají sami. O podobné situaci ve vztahu k oficiální ortodoxii hovořila malá kongregace z Toulouse (sedmá liberální ve Francii), nově vzniklá kongregace z Barcelony (první ve Španělsku), dvě teprve pomalu vznikající z Turína a Milána a jedna vznikající v Olso. První a jediný ukrajinský liberální rabín v dobré náladě vysvětlil, jak mu WUPJ hodila na krk nejen 300.000 Židů ukrajinských, ale taky milion ruských a běloruských, a že schválně nosí malé boty, které ho tlačí, aby měl alespoň nějakou pohodu, když přijde domů a zuje se. Připomněl, že v zemích bývalého SSSR je dnes progresivní judaismus jediná forma, která má naději vrátit tamní ateizované Židy k nějakému židovskému vědomí. České Židy by určitě povzbudil zápal, obětavost a oddanost, kterou evropské liberální kongregace věnují obnově evropského židovství v zemích, kde se před dvěma generacemi plánovala jejich totální likvidace. Jeden z izraelských delegátů se slzami v očích hovořil o tom, jak dnes rád navštěvuje v Evropě liberální židovské kongregace v místech, kde donedávna byly k vidění jen židovské hřbitovy. A zaznamenal, že i přes finanční nesnáze většiny kongregací s výjimkou britských, holandských a švýcarských, progresivní judaismus rok od roku v Evropě sílí. Je to částečně díky pomoci amerického reformního judaismu, který má přes tisíc kongregací.Páteční bohoslužba, kterou vedla curyšská kongregace, se vedle hebrejského zpěvu recitovala střídavě anglicky, francouzsky, německy, španělsky a rusky. V závěrečné nedělní diskusi o budoucím programu si někteří delegáti postěžovali, že by jich přijelo víc, kdyby švýcarské hotelové a konferenční poplatky nebyly tak drahé. Navrhl jsem na rok 2002 Olomouc. Organizátoři to pokládali za dobrý vtip. Zatím.
Benjamin Kuras
Rabbi Dr. Andrew Goldstein29. června 2000
Benjamin Kuras
Baruch Myers, bratislavský Rabín
Rabín William L. Silverman
V plném souladu s duchem mojžíšského zákonodárství - pokládáme za svou povinnost podílet se na tom velkém úkolu moderní doby, řešit na základě spravedlnosti a poctivosti problémy vytvářené protiklady a zly současné organizace společnosti.Konference amerických Reformních rabínů v roce 1885Naše generace je krmená zbožnými otřepanostmi, které nám chlácholí svědomí a dělají nás necitlivé k morálním potřebám společnosti. Náboženství se musí opásat silou účelu, vzkřísit se k potyčce, k věčnému zápasu se zlem, k neutuchající bitvě proti všudypřítomným silám blbosti, bigotnosti, tmářství a zoufalství. Stoupenci této prorocké víry musí zmobilizovat náboženskou válku proti blbosti, bigotnosti, rasové a náboženské diskriminaci, chudobě, nemoci a zoufalství s cílem zavádět hodnoty a zásady, které člověku umožní vytvářet morální společnost, která by mohla žít podle přikázání Božích. Rabín William L. Silverman V judaismu není místo na pravdy, které zůstávají abstraktní a vznášejí se samoúčelně nad realitou. Naopak, judaismus obsahuje celý život: ekonomiku, společnost, stát, trh. A tam, kde Židé, zvlášť ti, kteří mají přístup k moci a majetku, se pokoušejí omezit službu Bohu pouze na sféru náboženskou, nebo omezit Boží autoritu na slova a symboly - právě tam musí nastoupit prorocké tažení za společenskou spravedlnost jménem Božím. Martin Buber Modlitba je most mezi člověkem a Bohem. Modlitba umožňuje člověku zvát Boha do svého života. Modlitbou člověk hledá Boha. Modlitbou člověk mluví k Bohu a modlitbou Bůh odpovídá na ty nejšlechetnější a nejvýsostnější aspirace lidského ducha. Modlitba je touha té Boží jiskérky v člověku spojit s tím velkým zdrojem sebe samé. Modlitba je naše úsilí naplnit ten Boží obraz v sobě větším obsahem. Modlitba je součástí procesu, jehož prostřednictvím vyrůstáme k Božství. Judaismus vždy vnímal Boha jako zdroj lásky, spravedlnosti, soucitu, svobody. Když se Židé modlí, modlí se k této představě. Modlíme se, abychom mohli do sebe vstřebat víc těchto kvalit a víc se Bohu podobali. Získáním více této Boží síly, prostřednictvím kontemplace Božství, přijímáme víc lásky a spravedlnosti do sebe. V tomto procesu v sobě plníme duchovní obraz skutečností. Realizujeme ten potenciál, který v sobě máme od narození, protože jsme byli s tímto potenciálem stvořeni.Rabín William L. Silverman
Židé na konci dvacátého století jsou plně integrovaní do společnosti jako celku. Jsou přijímáni ve všech vrstvách společnosti. Jsme dnes pro západní kulturu nepostradatelní, v oborech vědy, politiky a literatury. Zažíváme totálního rozpad židovské autonomie a rabíni jsou neschopní Židy ovládat.Nacházíme se v jakémsi "mezidobí" - ve fázi mezi rabínským judaismem a něčím novým. A podobně jako všechna podobná období je to doba matoucí, mnohostranná, dynamická, vulkanická, hrozivá a naplněná obrovskou potencialitou. Podmínky, v nichž rabínský judaismus mohl kvést, byly velmi zúžené. Nahrazuje jej nový typ judaismu, který prožíváme dnes.Spisovatel Chaim Potok v interview pro časopis Judaism Today v roce 1999
V naší nejisté historické situaci se musíme připravit na mnohem větší diverzitu, než znaly předchozí generace. Musíme se naučit s diverzitou žít, aniž bychom potlačovali disent. Názorové rozdíly jsou hodnotné v tom, že v nich vidíme pro judaismus nejlepší naději na to, abychom mohli čelit tomu, co nás v budoucnu čeká. Jestliže se v době změn neotevřeme novým myšlenkám, judaismus zkamení. Musíme se učit žít s diverzitou, aniž by nám to paralyzovalo schopnost pozitivních činů.Centrální konference amerických rabínů v roce 1976 Nesmíme ignorovat minulost, protože jsme spojujícím článkem napínavých dějin. Musíme se z dějin učit a brát je jako základ pro chápání sebe samých. Dějiny nejsou něčím, do čeho se utíkáme, ale z čeho se vyvíjíme. Jakmile je takto pojímáme, přestávají být jen popisem minula, ale stávají se rámcem, podle něhož se snažíme chápat přítomnost a budoucnost. Přestanou být pouhým archivářstvím a stanou se teologií. Chápání židovských dějin, které bere na vědomí hodnotu minulosti a důležitost ji studovat, ale odmítá se jí nechat věznit, vytváří základ teologického chápání judaismu.1. Jsme spojovací články v řetězu napínavých dějin, ale nesmíme se stát otroky minulosti.2. Jako Židé rozumíme bolesti, své vlastní i druhých, ale to nás neopravňuje k zoufalství.3. Být Žid znamená být svědkem světu, ne abychom v něm vzbuzovali pocit viny, ale ukazovali mu cestu k pokání.4. Judaismus je cesta k Bohu, ne slepou poslušností, ale dialogem.5. Judaismus nám dává přístup k jedinečnému prameni moudrosti, ale je to moudrost, o kterou se musíme podílet se světem.6. Jako Židé jsme součástí celosvětové komunity Židů, ale žijeme ve světě Nežidů.7. Judaismus je zdroj naděje, jako úvaha mesianistická a jako způsob života, jehož prostřednictvím se naplňuje příslib Boží.Rabín Dow Marmur
í PředstavenstvoŽidovské liberální unie (Unie) má upřímnou snahu sladit své snažení sFederací židovských obcí (Federace), navrhlo proto jejímu presidiu, aby sečlenové obou orgánů sešli a pokusili se najít způsob komunikace a řešenísporných problémů.
Po několikatýdenním snažení umožnit setkání co možná nejvícečlenů obou orgánů, se nakonec podařilo přivítat jen tři členy presidiaFederace na jednání představenstva Unie v pražské kavárně Franze Kafky.Pozvání přijali panové J. Munk, L. Pavlát a P. Weber. Presidium Federace na oplátku pozvalo zástupce představenstva Unie nasvé jednání na druhý den.
Hned na začátku diskuse sdělili zástupci Federace, že stanovy Unie,tak jak je schválilo shromáždění členů, jsou nepřijatelné pro členstvíŽLU ve Federaci ŽO. Jejich nepřijatelnost spatřuje vedení Federace jednak vmožnosti Unie vytvářet "střešní organizaci" pro dalšíkongregace (kolektivní členy ŽLU), čímž by mohla vznikat obdoba současnéFŽO. Dále pak v územní působnosti Unie, která je identická s FŽO. Z uvedeného pak vyplývá, že podpory, okterou Unie Federaci žádala, se jí zatím nedostane.
Členové představenstva Unie vyjádřili podiv nad uvedenými výhradami,neboť návrh stanov i jejich schválenou verzi konzultovali s Federací (jejímtajemníkem) již dříve a tyto výhrady nezazněly. Vysvětlili přítomným zástupcům Federace to, co Unie deklaruje jižod počátku, a sice, že jí nejde jen o přidružené, ale o plnoprávné členstvíve Federaci, že tudíž Unie chce vytvořit Židovskou obec, případně svazkongregací, který by potřebám svých členů odpovídal více než stávajícíFederace. O přechodný statut přidruženého člena FŽO by se Unie ucházelajen za podmínky, že Federace bude svými změnami statutu směřovat kliberalizaci života Židů v České republice. K těmto úkolům je představenstvo Unie vázáno závěry shromážděníčlenů a tomu také její stanovy odpovídají. K případné změně zaměřeníčinnosti Unie, nebo k úpravě jejích stanov by mohlo dojít pouze z vůleshromáždění členů, nikoliv rozhodnutím představenstva Unie.
V neposlední řadě byly vzneseny výhrady k náboženskému životu členůUnie, který se jeví představitelům Federace jako pochybný. Údajnánejasnost koncepce, duchovního vedení a náboženského života členů Unieje pak pro vedení Federace důvodem, aby se potřebou zřídit jedenáctou židovskouobec vůbec nezabývalo.
Tento přístup Federace k ambicím Unie vyvolal další rozpaky přítomných,neboť již ve svém „Prohlášení o cílech ŽLU“ Unie jasně deklarovalasvůj úmysl liberalizovat náboženský život českých Židů v otázcebohoslužeb i případných konverzí. Představenstvo Unie informovalo o více než desítce náboženskýchakcí jen v červnu tohoto roku, jichž se členové Unie účastnili, nebo se dokonce podíleli na jejich přípravách. Vnepřítomnosti alternativního duchovního vedení v Praze, ale i v jiných místechČeské republiky, vidí Unie velký dluh Federace ke svým členům i vůčijudaismu jako takovému. Unie je toho názoru, že praktikovaný konzervativnínáboženský život neoslovuje zdaleka všechny české Židy, což dokládá inízká účast na oficiálně konaných bohoslužbách.
Vyvrcholením neúspěšných pokusů o sblížení stanovisek pak byla návštěvazástupkyně a mluvčí Unie, Simony Sternové, na jednání rady FŽO. Byl jíihned předložen seznam výhrad presidia Federace k „žádosti o přidruženéčlenství“ , kterou představenstvo Unie (řádně zvolené na ustavujícímshromáždění) ve skutečnosti dosud ani oficiálně nepodalo. Odpovídala natyto bezprostřední námitky a neměla ani možnost seznámit všechny přítomnés cíli a posláním Židovské liberální unie, což bylo původně hlavnímzáměrem její účasti na zasedání rady Federace ŽO.
Co dodat závěrem. Snad jen přání, aby dobrá vůle a upřímnésnahy zvítězily nad strnulostí a ignorancí. Aby každý Žid v České republice mohl být Židem podle svého přesvědčení,srdce a svědomí.
…a k tomu nám dopomáhej Bůh. František Fendrych / redigovánoF:F
Text e-mailu z 25.5. LNVážený pane šéfredaktore Šafre,vezměte prosím na vědomí, že článek "Liberální unie je nadějí pro Židy" uveřejněný v LN 24.5.2000 na str.11 je soukromým vyjádřením pana Benjamina Kurase a nevyjadřuje oficiální názor pravě vznikající Židovské liberální unie v České republice.Dne 23.5.2000 se konala tisková konference ŽLU, tiskovou zprávu obdržela kromě ČTK a řady dalších medií i Vaše redakce.
S pozdravem Martin Hron, člen přípravného výboru ŽLU
František Kostlán
Od příštího čísla věstníku Hatikva Vám budeme pravidelně přinášet program klubu.
Pepa - 22.červenec 2000