HATIKVA číslo 7
Obsah čísla:
|
|
|
|
|
|
|
|
Yehuda Lahav |
|
Jakub Šváb |
|
Rozhovor s Marnou Sapsowitz |
|
národní identita
|
Eva Pavlíková |
quo vadis unia?
|
Radmila Zemanová-Kopecká |
nové knihy
|
|
yehuda lahav mezi námi
|
rz |
Jiří Hráček |
|
židovství není o tom, kdo koho drží za ruku
|
Rozhovor s Kateřinou
Tlustou |
eva erbenová v děčíně
|
ms |
romská domobrana
|
Fedor Gál |
reformní hnutí v souvislostech (2.část)
|
Jewish
by Choice |
přes córesy k svobodě
|
Benjamin Kuras |
zasedalo nové představenstvo
...
|
redakce |
|
|
|
|
|
|
... a nakonec se vrátí
k jednacímu stolu
Náměstek izraelského ministra obrany, Efrajim Sneh se
domnívá, že palestinsko-izraelský
konflikt se dostal “do cílové rovinky”. Nyní se podle jeho názoru vede
“poslední boj o Erec Jisrael” a po něm přijde dohoda. Odpovídalo by to schématu
katarze v klasické řecké tragedii. Avšak dokonce i pokud by to byla
pravda, otázka zní, jak dlouhá je v tomto běhu cílová rovinka? A kolik sil
odčerpá poslední vypětí, než běžci dosáhnou vytouženého cíle?
Palestinsko-izraelský
spor je v dnešním světě mezi národnostními konflikty jedinečný tím, že –
jak to vyjádřil izraelský spisovatel Amos Oz – v něm “stojí právo proti
právu” a nikoli právo proti bezpráví. A také tím, že obě strany si mohou právem
dělat nárok na celé sporné území – Izraelci třeba na Hebron, Palestinci na Jafu;
o Jeruzalémě ani nemluvě. A rovněž tím, že žádná z obou stran nemá
“zázemí”, které by jí zůstalo, ztratila-li by celé sporné území (jaké mohlo mít
například Německo nebo Francie po
ztrátě Alsaska-Lotrínska). Z toho vyplývá, že konflikt je řešitelný jedině
kompromisem a že to bude kompromis těžko dosažitelný a v každém případě
bolestný pro obě strany, protože každá z nich se bude muset zříci části
území, které ji – jak řečeno - podle jejího přesvědčení patří právem.
Toho
si byli plně vědomí izraelští a palestinští vůdcové, kteří před sedmi lety
v Oslo podepsali dohodu o vzájemném uznání a o řešení podle koncepce
“území za mír”. Jelikož si toho byli vědomi, dohodli se na postupném řešení
problémů. Předpoklad byl, že každý vyřešený částečný problém zvýší vzájemnou
důvěru a v ovzduší prohlubující se vzájemné důvěry bude možné dospět i
k řešení nejtěžších problémů, které se zpočátku zdály být neřešitelné.
Skutečný vývoj se po dlouhou dobu zdál potvrzovat logiku tohoto postupu. Mezi
Izraelci a Palestinci – a to nejen mezi politiky, ale především mezi
důstojníky, vedoucí bezpečnostních služeb, podnikateli, obchodníky,
zaměstnavateli a zaměstnanci, také mezi intelektuály – se za sedm let vyvinuly
dříve zcela nepředstavitelné svazky
spolupráce. Tyto svazky však přece jen nebyly nikdy nerušené. Vzájemnou důvěru
narušovaly hlavně občasné vlny atentátů a teroristických akcí na jedné straně a
neustálé rozvíjení židovských osad na obsazených územích, na druhé straně. Když
ale prezident Clinton v létě pozval premiera Ehuda Baraka a předsedu
Jasíra Arafata do Camp Davidu, zdálo se, že přes všechny potíže, je konečná
dohoda na dosah ruky. Opravdu, premier Barak přišel do Camp Davidu
s návrhy ústupků, jaké před ním žádný izraelský premier nepředložil. Barak
byl natolik přesvědčen, že Arafat jeho dalekosáhlé návrhy příjme, že přes
námitky mnoha ze svých poradců na pořad dne nastolil i otázku Jeruzaléma a
navrhl přijetí prohlášení o “ukončení konfliktu”.
Ukázalo
se však, že tak daleko vzájemná důvěra ještě nepokročila. Jeruzalém, a
především Chrámová hora v něm, se ukázaly být príliš těžkým soustem.
Pozorovatelé a experti se rozcházejí v názorech, co bylo bezprostřední
příčinou ztroskotání konference. Někteří se domnívají, že Barak se příliš
nerozvážně hnal dopředu, jiní zase, že Arafat nebyl politicky a duševně
připraven na přijetí dalekosáhlých rozhodnutí. Říká se, že “arabský státník
může ztratit Chrámovou horu v boji, nemůže se jí však dobrovolně zříci” a
proto Arafat nemohl přistoupit na podepsání prohlášení o “ukončení konfliktu”
aniž by měl zajištěnu suverenitu na Chrámové hoře. Podle jiného názoru si
Arafat uvědomil, že Jeruzalém není palestinskou, nýbrž všemuslimskou otázkou a
nebyl připraven převzít zodpovědnost za rozhodnutí, které se dotýká všech
muslimů. A jelikož Arafat je znám jako člověk, jenž nezná šedou barvu – u něho
je všechno bílé anebo černé – alternativou dohody se v jeho očích stala
konfrontace. K tomu přistoupila
provokativní návštěva vůdce opoziční strany Likud, Ariela Šarona, na Chrámové
hoře, která jakoby potvrdila neustálé – ostatně, absolutně nepodložené –
arabské a muslimské propagandistické tvrzení, podle kterého chce Izrael zbořit
mešity na Chrámové hoře.
Ať
už byla pravá příčina jakákoli, události uplynulých dvou měsíců zvrátily vývoj
a uvrhly vztahy mezi Izraelci a Palestinci o celá léta dozadu. Nezměnily však
základní situaci. Zůstává axiomou, že konflikt nemá vojenské řešení, ani jedna
strana v něm nemůže dosáhnout vítězství v tom smyslu, aby mohla
protivníkovi vnutit své řešení. Proto je i neplodné hledat, kdo nynější situaci
zavinil, anebo kdo na ní nese větší vinu. Jediným způsobem rozuzlení konfliktu
zůstává kompromis a čím dříve si to všichni zúčastnění uvědomí a čím dříve se
vrátí k jednacímu stolu, tím míň izraelské a palestinské krve poteče.
Yehuda Lahav, Tel-Aviv
……………………………………………………………………………………………………………………….
Před nadcházejícím svátkem
Chanuka bychom se měli zamyslet nad tím, jaké poselství nám dávají jeho příběhy
pro dnešní dobu. Nebudeme se zde zabývat ústředním zázrakem Svátku světel, tedy
změnou kvality olivového oleje v jeruzalémském chrámu, který namísto
plánovaného jednoho dne vydržel hořet celých osm tak, aby Židé stihli připravit
olej nový dle přísných chrámových pravidel, ale dalšími, možná méně známými
aspekty, které se v souvislosti s tímto svátkem objevují.
V době, kdy se syrský král
Antiochos Epifanes teprve snažil o helenizaci Židů spíše kulturně, než
přímými zákazy náboženských úkonů, se mezi Židy dostal do popředí jistý Jošua,
který si pořečtil jméno na Jáson. Tento Jáson krále uplatil a na oplátku
byl namísto neloajálního Matatijáše jmenován veleknězem jeruzalémského chrámu,
tedy v podstatě duchovním vůdcem Židů. Jeho chování však nemělo se
židovstvím nic společného - snažil se spíše žít jako helénista a tímto
“příkladem” působil i na ostatní. Do chrámové bohoslužby dokonce zavedl
některé řecké obřady. Tím to však neskončilo. Další Žid, Menelaus, ukradl
z chrámu některé zlaté nádoby, jimiž krále Antiocha “přeplatil.” Úřad
velekněze tím připadl jemu. Jáson se s tímto stavem nehodlal smířit,
a proto se svými stoupenci vyhlásil Menelaovi válku. Ta se odehrála
v ulicích Starého města a stoupenci jednoho “velekněze” v ní
vraždili stoupence toho druhého. S tím se ovšem nesmířil král, který tuto
šarvátku prohlásil za povstání vůči své moci a vyslal do do té doby
autonomního Jeruzaléma svá vojska ke sjednání pořádku. Během akce byly zabity
desetitisíce Židů a ti zbylí byli nuceni k asimilaci a negování
vlastní tradice. Bylo zakázáno dávat syny obřezat, studovat Tóru
a dodržovat šabat a ostatní židovské svátky. Ve všech městech
i v chrámě samotném byly postaveny sochy řeckých bohů. Až do
vítězného konce partizánské války šesti tisíc Matatijášových dobrovolníků proti
čtyřiceti sedmi tisícům syrských vojáků žili Židé pod takovým útlakem, jaký do
té doby nepamatovali.
Při ustanovování obřadů ke
svátku Chanuka nacházíme jednu zajímavou věc. Po zapálení chanukových svící má
být svícen přemístěn do dveří či k oknu. Je to proto, že v případě
tohoto svátku máme jako Židé svojí radost ze zázraku, který se tehdy stal (a
možná ani tolik nejde o zázrak s olejem, jako o znovuzískání
národní a náboženské nezávislosti), ukazovat i ostatním. To je v židovské
tradici ojedinělé. Duchovní poselství většiny svátků směřuje “dovnitř” židovské
komunity. Poselství Chanuky však směřuje daleko více “ven”.
Zdá se mi, že právě tímto
aspektem je odkaz tohoto svátku v dnešní době a ještě více
v Praze a České republice velmi aktuální. V našem případě máme
také co dělat s asimilací. Je možná méně vidět, protože není vyjadřovaná
stavěním cizích soch a obrazů, ale je o to nebezpečnější. Vláda
nacistů a později komunistů vykonala jak v této zemi, tak
v myslích místních Židů svoje. Proto bychom si měli dnes vážit každé snahy
o znovuvybudování židovské komunity a jejího sebeuvědomění, ať už
s nimi osobně souhlasíme, či ne. Proto bychom měli, ať už osobně
sympatizujeme s tradičnějším či liberálnějším směrem v židovství,
a ať už jsme osobně Židy po matce či otci či prarodiči, v každém
případě usilovat o vzájemný respekt a komunikaci. Proto společně
usilujme o to, ať během letošní Chanuky hoří v Praze co nejvíce
chanukových svícnů u co největšího počtu oken či dveří, aby si nikdo, kdo
se nejen během posledních šedesáti let snažil o likvidaci židovského
života a židovského způsobu života v této části Evropy nemohl myslet,
že uspěl.
Jakub Šváb
……………………………………………………………………………………………………………………….
Rozhovor s Marnou Sapsowitz - rabínkou rekonstruktivního
hnutí v USA; pořídila Sylvie Wittmannová
S. W.: O jakých tématech byste ráda hovořila?
Rabi Sapsowitz: Dotknu se tří společných témat, a to
židovského feminismu změny role židovské ženy a také trochu něco o sobě jako o
ženě - rabínce.
S. W.: Začněme třetím tématem. Jaké to je být ženou -
rabínkou ?
Rabi Sapsowitz: Právě taková otázka je pro mne trochu
umělá, já totiž nic jiného neznám. Jsem rabínka. Žijeme ve velmi zajímavé době.
Nepatřím k první generaci rabínek, ale již ke druhé generaci. Musím se hluboce
sklonit před evropským židovstvem, neboť vy jste měli první ženskou rabínku
Reginu Jonas (ordinována ve 30 letech v Německu; deportována do Terezína a do
Osvětimi, kde byla zavražděna.- pozn. S. W.)
V Americe byla první rabínka ordinována až v roce
1972 nebo 1973 na Hebrew Union College v Cincinnety (která byla založena českým
rabínem Isaakem M. Weisem - pozn. S. W.). Když jsem byla malá, nemohla jsem mít
žádný romantizovaný příklad rabínky, o který bych se mohla opřít, protože v USA
prostě žádné rabínky neexistovaly. Až později, když jsem chodila na střední
školu pár rabínek bylo. Bylo jich málo a byly výjjimkou. Svá vlastní rabínská
studia jsem odložila do té doby, než jsem se ujistila, že nestuduji rabínství
jen proto, že si chci dokázat, že to jako žena zvládnu. Trvalo mi dva roky, než
jsem si byla jistá sama sebou. A to tím, že i kdybych byla muž, chtěla bych být
rabínem. A tak jsem od roku 1984 začala studovat rabínství. V té době bylo
rabínek tak málo, že jsem je všechny znala buď osobně, nebo alespoň z doslechu.
To už dnes říci nemohu. Dnes je okolo 400 rabínek.
S. W.: Dozrály tedy dnešní ženy k rabínskému postu a
je svět dostatečně vyspělý k tomu, aby je přirozeně přijal? Mně osobně ženské
rabínství nesedí proto, že se domnívám, že svět ještě neumí přijmout ženy jako
rabínky a ony se pak chovají frustrovaně, nepřirozeně, napjatě až soutěživě ve
vztahu k mužům rabínům.
Rabi Sapsowitz: To, co říkáte je velmi zajímavé. Dnes
je rabínek již tolik, že je možné pustit se do seriozní sociologické studie.
Vidíme však v celém spektru profesí, že se ženy dostávají do vysokých funkcí.
S.W.: V 80. a 90. letech byly v USA ženy buď
asistujícími rabínkami kongregačního rabína, nebo rabínkami mini-kongregací.
Rabi Sapsowitz: Ano, kongregačním rabínem se můžete
stát pro obec, čítající více než 200 rodin po 3 letech praxe, pro obec větší
než 300 rodin až po 5 letech praxe atd. Ženy neměly odsloužená léta. Na druhé
straně faktem zůstává, že se ženy na prestižní rabínská místa dostávají
pomaleji a hůře, než muži. Chybí nám ucelená studie, která by tento fakt
objasňovala. Může se jednat i o diskriminaci, boj o moc. Na druhé straně ženy
velmi často nahlížejí úspěšnost jinak, než muži. Zjednoduším-li to, tedy muž
měří svůj úspěch větší kongregací, vyšším platem, množstvím publikací a dražším
autem. Žena chce kongregaci, kde zná každého osobně, kde vytváří pocit důvěry,
spirituality a domova. Žena většinou netouží po obci, která by měla třeba 1000
rodin, ač by její plat činil okolo 15000 dolarů měsíčně ( taková synagoga je
asi 2,5 krát větší, než PŽO a měsíční plat je více než 437 000 Kč - pozn.
Sylvie W.)
Na jednu stranu mívají ženy tyto velké kongregace jen
jako asistenční rabínky, na druhou stranu v takových synagogách ženy o místo
většinou nežádají. Opět budu generalizovat. Ženy většinou netouží po práci,
která je odvádí od rodiny a dětí. Dnešní trend je i u některých mužů nevyměnit
rodinu za kariéru, ale být příkladem své kongregaci - příkladem kvalitní
židovské rodiny.
Stojíme na prahu velkých společenských změn, neboť
mnohé z toho, co ženy vyložili na stůl pomáhá mužům rabínům v přehodnocování
ustálených klišé.
S.W.: Naši malou kongregaci Bejt Simcha pomohla
založit americká rabínka Joan Freedman. Vy jste asi osmá rabínka, která u nás v
průběhu deseti let učí.
Rabi Sapsowitz: Já osobně vím asi o 30 rabínkách v
Evropě. Vystudovaly na Leo Baeck College v Londýně. Mé znalosti se týkají
víceméně USA.
S. W.: Existují ženské rabínské halachické
texty?
Rabi Sapsowitz: Zdědili jsme většinou mužské rabínské
texty. Otázkou je, co zdědí příští generace. Patriarchát se stává
destruktivním, konstruktivní je spolupráce ženského a mužského principu v
Judaismu. Ženské hlasy byly umlčovány. Dnes k nám hovoří. Pisatelé byli muži,
editoři byli muži. Ženy se staraly o děti, domov, rodiče. Neuměly číst a psát.
Dnes nám technika a vzdělání umožňuje psát, publikovat, vydávat, učit. Musíme
na sebe nahlížet jako na stavitelky, ne přidavačky, které při stavbě jen
pomáhají.
……………………………………………………………………………………………………………………….
Identita je výrazem
přirozené lidské potřeby příslušet k vyššímu celku. Různé typy identit
vycházejí z příslušnosti k určitému území, příp. politickému celku
(stát, vlast, region, obec), k určité etnické (jazykové) skupině,
k určité ideologii (náboženství, politická ideologie, příp. strana), ke
kultuře, k sociální a hospodářské instituci, k právnímu rámci nebo
k určité skupině sociální (šlechta), stavovské, nebo profesní (vojáci).
Tyto různé typy jsou historicky proměnné, mohou existovat samostatně, paralelně
vedle sebe, v určitém hierarchickém pořadí nebo se vzájemně vylučovat.
K formování národní identity přispívá
i společná historie, hrdost na úspěchy národního společenství a jeho členů,
naděje na rozvoj tohoto společenství v budoucnosti a popř. společná vůle.
Při
úvahách o historických základech, proměnách, současném stavu a perspektivách
české národní (státní) identity ve vztahu k identitě evropské je
třeba v prvé řadě zdůraznit, že se nikdy nejednalo o vzájemně
protikladné principy. Od počátku českého státu se jeho příslušníci cítili
být součástí západního křesťanského světa. Vědomí sounáležitosti se
západoevropským civilizačním okruhem nebylo v Čechách zpochybněno, ani
když od 18. století náboženská identifikace postupně slábla a byla nahrazována
identifikací státní, případně národní. Osvícenství v Čechách je
inspirováno západními vzory a nejinak je tomu i s rodícím se českým
nacionalismem první poloviny 19. století.
Od
raného středověku byl identifikačním faktorem českého politického národa
kult zemského patrona sv. Václava, který jako ”dědic země české” byl
považován za ”věčného” vládce Čechů, jemuž bude každý z dočasných vládců
skládat účty. Tento kult se stal i záležitostí národní, a tak byla i čeština
označována jako ”jazyk svatováclavský”. Pokusy o zpochybnění národního významu
svatováclavské tradice se objevují od druhé poloviny 19. století, k jejímu
zneužití dochází až v době protektorátu.
Dalším
rozhodujícím identifikačním znakem byl již od středověku jazyk, který se
stal jedním z atributů české státnosti. Vazba jazyka a státnosti se
zachovala i v době faktického zániku českého státu v 18. století a znovu
ožila ve století následujícím v podobě české státoprávní politiky.
V
19. století docházelo k pokusům prosadit v českém prostředí kromě
(západo)evropanství ”vyšší” typ
identity, tj. slovanství. Jednalo se o ojedinělé názory (Jungmann,
Marek) považující český národ za součást ”velkého národa slovanského”, které
ovšem nikdy nenalezly širší společenskou odezvu. Jednoznačně je odmítl roku
1846 Karel Havlíček a od té doby fungují pouze jako instrument v česko –
německém sporu. V emocionální rovině byly silnější sympatie
k balkánským Slovanům v jejich boji s Tureckem. Oživení slovanské
identity a proruských sympatií přinesly obě světové války. Komunistická strana
se snažila využít těchto pocitů, Sovětský svaz byl prezentován jako slovanská
velmoc. Vnucování ruských vzorů a invaze v srpnu 1968 vedly ke konečné
diskreditaci slovanské identity.
Při
vytváření moderní české identity v 19. století sehrála důležitou úlohu historiografie.
Český národ žijící v rámci mnohonárodní habsburské monarchie, jejíž
vládnoucí i kulturní elity hovořily německy, hledal v odkazu slavné minulosti
záruky neméně slavné budoucnosti. Některé německé kruhy ovšem považovaly Čechy
za nehistorický národ, který nemá právo na samostatnou státní existenci.
Důležitá role připadla Františku Palackému, který podal vědecký důkaz
oprávněnosti české příslušnosti k Evropě jako samostatného národa. Tato
koncepce byla přijata naprostou většinou české společnosti a kolektivně
sdílený obraz národní minulosti, jejího hodnocení včetně dob slavných i
tragických, hrdinů i zrádců se stal jedním z rozhodujících identifikačních
faktorů moderního češství.
V obecné rovině
se Češi identifikovali s pozitivně přijímanými hodnotami evropské
společnosti – liberalismem, demokracií atd. Šlechta byla ovšem označena za
nenárodní až protinárodní element, čehož politicky využívala agrární strana
v době první republiky a po roce 1948 strana komunistická.
V negativním smyslu se česká identita často definovala proti Němcům a
podle tohoto kritéria byl určován i vztah k dalším evropským národům.
Během komunistické
éry došlo ke ztotožnění tradičních státních symbolů a státní identity se socialistickým
systémem. Ve 20.století se na českém území častokrát měnil název státu i
jeho ideologie (Rakousko – Uherská monarchie, Československá republika, Česko –
Slovenská republika, Protektorát Čechy a Morava, Československá republika, Československá
socialistická republika, Česká a Slovenská Federativní Republika, Česká
republika), přičemž nastupující politický útvar (přinejmenším formálně) negoval
svého předchůdce. Tímto způsobem Češi logicky ztráceli vědomí národní a
státní kontinuity, bez něhož je identifikace nemyslitelná. To přispělo
k tomu, že lidé ztráceli schopnost být loajální ke státu, stahovali
se do soukromí a projevování státní a národní identity bylo zaměňováno
s identifikací s často nepřátelsky vnímaným politickým systémem.
Přijetí Mnichovského
diktátu znamenalo trauma jak pro celý český národ, tak pro prestiž
československé armády. Objevila se dvojí orientace pro-západní a pro-východní,
rostla přitažlivost SSSR. Vztahy mezi českou a slovenskou částí republiky se
zkomplikovaly, byl přijat politický princip existence dvou národů. Po roce 1948
došlo ke ztrátě kontaktu s myšlenkovým vývojem západní Evropy a byla
vytvořena mentalita ”poddaných” zprimitivňující myšlení, omezující racionalitu,
potlačující individuální odpovědnost a kultivující sociální rovnostářství a
plebejství. Ne příliš úspěšně se kultivovalo socialistické vlastenectví
s antiněmeckým a antizápadním elementem. Došlo k duchovní i faktické
periferizaci, ke ztrátě identity a schopnosti rozumět Evropě.
Nejzávažnější událostí
z hlediska vývoje české národní identity po roce 1989 byl rozpad
Československa, který byl důsledkem podcenění institucionálních nástrojů
integrace a rizik po politických změnách, nedostatečné kulturní a politické
integrace a nedostatečně silné československé identity – nedostatkem společně
sdílených hodnot. Česká národní identita se nikdy nestala identitou čistě
národní, ale byla smíšena s identitou státní. Po rozdělení státu zmizel
tento dualismus což vyvolalo potřebu redefinice české státně-národní identity.
V soudobé české
společnosti je za aspekty opravdového češství považováno: umět mluvit česky,
cítit se Čechem, vlastnit české občanství a respektovat politické instituce a
zákony České republiky. O něco méně důležitý je předpoklad narodit se v České
republice nebo v ní prožít většinu svého života. Za zcela nedůležité je
považováno tvrzení, že křesťanství je podstatným rysem opravdového Čecha. Češi
jsou nejvíce hrdí na historii státu, české umění a literaturu, sportovní
výkony representantů a výsledky v oblasti vědy a techniky. Geograficky,
s ohledem na typ kultury, politický systém a historii se obyvatelé České
republiky cítí být Středoevropany. Obecně je česká populace relativně
uzavřená, tradicionalistická, konzervativní a národnostně homogenní.
Česká identita je spíše pluralitní
než jednoznačná, což je způsobeno z menší části existencí dvou
odlišných náboženských tradic a z větší části rychlým historickým sledem
různých politických rámců posledních dvou století. Otázka po vlastní identitě
se v moderních českých dějinách cyklicky opakuje, zvláště ve chvílích
historických zvratů nebo společenských proměn, kdy se hledá nová podoba české
národní ideologie a jsou nově formulovány i národní zájmy. Zdá se, že pocity
národní a státní identity jsou u velké části českého obyvatelstva na ústupu a
blíží se prostému vědomí příslušnosti k národu bez pozitivní hodnotové
konotace. Neexistují ani náznaky, že by česká národní identita byla
vystřídávána identitou jinou, např. evropskou.
Rizika a šance rozvoje
Česká národní identita může využít šance vybudovat svou podobu na
historicky osvědčených základech: demokratismu, humanitě a evropanství.
Pokud bude problém národní identity ignorován, hrozí riziko frustrace a
omezení národní solidarity. Šancí je obohacení základů české státnosti o
nové pojetí národního státu a národních zájmů, které bere ohled na potřeby jak nadnárodních
útvarů tak i identit regionálních. Dosavadní jazykový a etnický koncept
české identity je možné doplnit o vztah ke krajině, regionům, městům a jejich
kultuře. Motivujícím prvkem je zdůraznění nadčasového charakteru státní
a národní identity, která se nemění se střídáním vlád podle volebních výsledků.
Překrývající se identity umožní
občanům České republiky definovat se příslušností jednak ke svému kulturnímu
společenství, ale také k Evropě. Rizikem je příliš pasivní přístup
Čechů, skepse vůči státu, neochota zařazovat se k ”vyššímu celku”, přílišná
sebekritičnost a pocit méněcennosti při srovnání s nadnárodními celky.
Šancí je promýšlení a trvalá diskuse o místu a roli České republiky při vědomí,
že význam země není určen pouze počtem obyvatel a rozsahem území. Orientace na kulturní
nabídku (lázně, historické rezervace, hrady a zámky) by odpovídala
tradičnímu českému důrazu na roli kultury. Vzhledem k významu, který při
formování pocitu identity hraje kultura, je vhodné podporovat regionální,
menšinové i celonárodní kulturní aktivity. Potenciál hlavního města Prahy jako
národního identifikačního centra dává šanci stát se jedním z celoevropských
kulturních center.
Pocit identity je
velmi důležitý ve světě globalizace a evropského sjednocování. Jako šance může
být chápáno ujasnění si vztahů k jiným zemím, především
k sousedům, k Evropě a k jejich dějinám a tradicím. Nová
evropská identita nemusí znamenat negaci dosavadních národních (státních) a
regionálních identifikací. Je možné navázat na českou zkušenost života
v mnohonárodnostním Rakouském císařství a tradici meziválečného
Československa, které patřilo k zemím s vysokým stupněm tolerance vůči
národnostním menšinám. Česká identita má příležitost vybudovat svou existenci
na ochotě k toleranci a schopnosti akceptovat různorodost ve společnosti.
Rizikem je historické dědictví nedávné minulosti, které zanechalo stopy
v podobě snížené národnostní tolerance, obav z cizího, nekritičnosti
vůči ekonomickému stavu západních zemí a přezíravosti směrem východním. Dalšími
riziky jsou prvky českého charakteru projevující se v závistivosti, sklonu
k rovnostářství, podezřívavosti a žárlivosti na úspěch.
Šancí je vytvoření ”nového příběhu” či
”obrazu” českých dějin, který by kriticky reflektoval českou minulost,
bral v úvahu její pozitivní tradice a zároveň byl přitažlivý pro širší
veřejnost a především mladší generace. V novodobé české identitě je
prostor pro zdůraznění tradic kultury, dobrého vzdělání a demokracie spolu
s občanským principem bez nacionalistických tendencí. Takové příležitosti
se může chopit školství všech stupňů, kvalitní publicistika a další aktéři
působící v celospolečenské diskusi. Pro posílení národní identity a
tradice je důležitým aktérem rodina.
Stát může poskytnout odpovídající podmínky
pro efektivní fungování státních orgánů a jejich představitelů, pro dodržování
norem slušného chování, respektování zákonů, symbolů státu a státnosti (vlajka,
hymna, státní znak a státní svátky). Je možné vytvářet příznivé zázemí pro
formování národní identity, a to na základě vědomí tisícileté kontinuity
české státnosti a její symboliky, spontánního budování ”zdola” například
podporou komunálních i regionálních aktivit, pěstování lidových a celonárodních
tradic nebo vytváření vědomí jedinečnosti města (kraje) v rámci národního
a státního celku. Udržování pozitivních složek národní identity je
šancí pro sebevědomou identitu české
společnosti.
Eva Pavlíková
Literatura:
Míšková, J. Rak, Národní tradice a česká identita
M.Hroch, Národní tradice a česká identita
J.Kandert, Národní tradice a česká identita
J.Musil, Formování české státnosti
in: Sborník analytických studií pro Strategický
program sociálního a ekonomického rozvoje České republiky. RASES, únor 2000
A.
Míšková, J.Rak, Historické proměny a budoucnost české identity, in: Sborník
podkladů pro Vizi rozvoje České republiky. RASES, červen 2000
A.Nedomová, T.Kostelecký, Národní identita. Edice ”Working Papers” 96:6.
Sociologický ústav, Praha 1996
………………………………………………………………………………………………………………………
Po necelém roce jsem se
opět zúčastnila shromáždění Židovské liberální unie. O tom, že jako
zastřešující orgán liberálního proudu je Unie potřebná, nebylo od počátku
pochyb a její vznik jsem, jako mnozí jiní, vítala. Už při zakládajícím
shromáždění ŽLU jsem ale postrádala náboj, ideu, která by byla nosným
sdružujícím prvkem tohoto společenství. U vědomí, že jednotící duchovní
atmosféra Bejt Simcha, ke které jsem se připojila, také potřebovala chvíli na
formování svého směru, jsem očekávala podobnou situaci i v Unii. Ze
shromáždění jsem ale odcházela se stejně rozpačitým dojmem, jako před necelým
rokem. Nejde jen o to, že jednání ŽLU chvílemi připomínalo některé debaty
v Parlamentu ČR - komentáře odnikud nikam. To by snad mohla být i určitá
rétorická nezkušenost. (U některých diskutujících bylo navíc patrné, že je
emoce vynesly za rámec obyčejné lidské korektnosti.) Smutnější je, že volání Sylvy
Wittmannové (předsedkyně Bejt Simcha) po duchovním aspektu činnosti Unie, zcela
zaniklo v bouřlivých sporech o lustrace jejího představenstva. Přesto, že
právě judaismus by měl být (alespoň podle mého soudu) základním pojítkem pro
všechna židovská společenství. Prozatím se však upřednostňují aktivity
kulturního rázu. Ani tato sympatická činnost ovšem není bez vady na kráse.
Je skvělé, že do příjemné
literární kavárny G + G (důvěrně zvané "bejt cafeé"), přicházejí
zajímaví lidé, kteří se s námi mají oč podělit. Je ale poněkud smutné pro
Unii, že doposud drtivou převahu posluchačů tvořili členové Bejt simcha,
zatímco ostatní "unionisté" tam přicházeli v mohutném počtu čtyř
až pěti lidí. To je ale jen malý střípek velkého zrcadla pasivity členů Unie.
Její příčina zřejmě nebude jen v předsedou Kohoutem deklarované
pohodlnosti lidí, ale spíše v absenci zřetelně pojmenované jednotící
myšlenky, kolem níž se lidé sdružují. Svým pragmatickým způsobem vyjádřil
podstatu problému Martin Hron, když na shromáždění ŽLU naléhal: "Neřeklo
se jasně, kam chce Unie směřovat, a přitom je to nutné...". Jeho výzva
také zůstala bez odezvy.
To, že liberální proudy
judaismu si razí cestu všude ve světě je dostatečně známé. Už proto je
důležité, že i u nás vznikla organizace, která by měla zastřešit společenství i
jednotlivce, kteří se tímto směrem chtějí ubírat. Volání po liberálnější formě
v našich krajích zjevně sílí. Vrchní pražský rabín Karel Sidon na
shromáždění ŽO v Praze uvedl, že se chystá oslovit ty, kteří mají alespoň
jednoho z prarodičů židovského původu, aby s nimi projednal
eventuální možnost ortodoxní konverze. V této souvislosti je jistě velmi
příznivou informací, že pražská ŽO zvažuje ve své kongregaci také formu
přidruženého členství.
Chceme-li aby Unie byla
živou organizací a rozvíjela se k zaujetí pevné pozice, je třeba
bezodkladně stanovit její jasný účel, směr a cíl. Bude pak pro všechny
podstatně snazší tyto hodnoty kvalitně naplnit.
Radmila Zemanová-Kopecká
……………………………………………………………………………………………………………………….
OBECNÉ DĚJINY ANTISEMITISMU
Autor: Messadie Gerald;
Nakladatel: Práh;
PROSŤÁČEK JOŠE
Autor: Singer Jisroel Ješaja;
Nakladatel: Argo;
Nejznámější román bratra slavného I. B. Singera.
ŽIDOVSKÉ OSVÍCENSTVÍ II.
Autor: Hayoun Maurice-Ruben;
Nakladatel: Volvox Globator;
Druhá část obsáhlého díla je věnována vývoji židovského filozofického myšlení
od 18. století do současnosti.
……………………………………………………………………………………………………………………….
Svár bratří v domě
izraelském (židovstvo mezi fundamentalismem a osvícením),
se jmenuje kniha Theodora
Mucha a Karla Pfeifera (Themis, Praha 2000). Otevřela i pro české Židy
bolestivý, avšak aktuální problém sporů o pravdu a právo na názor vevnitř
židovské komunity vůbec a v Izraeli zvlášť.
Jádro sporu se dá vyjádřit
v několika větách: 1. Je Tóra zvěstovaná pravda, na které nemůže být
změněna ani řádka, ani slovo? Anebo je to dílo člověka, a člověk se mění
s okolnostmi svého života? 2. Je stát Izrael součástí B-žího záměru
s lidem izraelským, anebo je to moderní demokratický stát ve kterém mají
různí lidé stejná práva?
Skutečnost je taková, že
spor o základní otázky víry vede ortodoxní menšina s mnohonásobnou
(liberální, konzervativní, reformní, sekulární) většinou. A to nejenom
v diaspoře, ale i v Izraeli. Představme si, že by tento názor a postoj
v Izraeli zvítězil. Náboženství by splynulo se státem. Ten by jiné názory,
postoje, životní styly ostrakizoval a tlačil na okraj společnosti.
V konečném důsledku by tento tlak oslabil to, o co jede – Izrael a Židy.
Představitelům militantní ortodoxie by to nevadilo: Jsme všichni v rukou
B-žích, postará se.
Nedávno jsem si se zájmem
vyslechl přednášku Yehudu Lahava o současném Izraeli. Řekl docela jasně:
V židovsko – palestinském sporu je právo a pravda na obou stranách. A
oběma stranám jde v tomto sporu o vše. Je li tomu tak, pak existují jenom
dvě cesty řešení – válka a totální vítězství, anebo vyjednávání a mír.
Vyjednávání a mír jsou z ortodoxního hlediska iluzí. A to nebezpečnou
iluzí. Z mého hlediska je zase iluzí vyjednávání a mír z jiných než liberálních
pozic. A to jsem se zmínil jenom o jednom z mnoha problémů, které ve své
knize nastolili autoři.
Fedor Gál
……………………………………………………………………………………………………………………….
Tajemný host
Pod titulem "Tajemný host" uváděl ve svém
programu Židovský liberální klub večer, který měl být věnován besedě s pražským
rabínem, panem Karolem Efraimem Sidonem. Do uzávěrky listopadového čísla
Hatikvy se pan rabín nevyjádřil, zda přijde, či nikoliv. Nakonec koordinátorce
klubu vzkázal, že nikoliv. Náhradním
programem byl tedy večer židovských písní.
Prostor literární kavárny GplusG
byl zaplněn do posledního místečka. Chvíle ladění, spěšné pozdravy známých,
krátké úvodní slovo Kláry Kohoutové a pak už zazněly tklivé tóny houslí a zpěv
známé milostné písně Šošana, při kterém až zamrazí. Za doprovodu
houslisty Alexandra Shonerta a jeho maminky, klavíristky Natálie Shonert začalo
vystoupení paní Věry Nerušilové.
Je těžké popisovat prožitek z hudby. Po druhé skladbě již velká
část přítomných zpívala sborem a kdo neznal text alespoň tleskal, nebo dupal do
rytmu … Virtuózní exhibice pana Shonerta v židovské improvizaci - nigun, posluchače téměř zvedla ze židlí. Když pak
zazněly tóny Hatikvy, všichni přítomní už skutečně povstali. V mnohých
očích se zaleskly slzy a spisovatelka Eva Erbenová, která žije od svého mládí v
Izraeli, podlehla emocím a po skončení skladby pana Shonerta objala a políbily
na obě tváře.
Byl to hezký večer, plný
pocitu solidarity a sounáležitosti. Myslím, že si na změnu nikdo programu
nestěžoval.
ms
……………………………………………………………………………………………………………………….
Izraelský novinář Yehuda Lahav informoval návštěvníky
klubu ŽLU v kavárně G + G o současné situaci v Izraeli. Konstatoval
mj., že zahraniční novináři mají na straně Palestinců složité pracovní podmínky.
Palestinská strana, podle jeho slov, nepříliš vybíravým způsobem znemožňuje
novinářům natáčet a fotografovat její útočné akce. Proto pak vzniká příliš
jednostranný mediální dojem. Lahav rovněž osvětlil situaci kolem chystaných
voleb v Izraeli, kdy politický come-back Benjamina Netanyahua záleží na
tom, zda budou volby parlamentní (v nichž může kandidovat kdokoliv) nebo jen
premiérské (účast je možná pouze u poslanců). Bývalý premiér se mandátu po
volbách vzdal. Podle průzkumů jsou ale jeho šance na zvolení velmi vysoké.
Poslední vývoj v Izraeli však naznačuje, že Netanyahuova kandidatura je
více než pravděpodobná. Díky Y. Lahavovi mohli všichni přítomní vyslechnout
velmi objektivní průřez současným děním v Izraeli, včetně historických souvislostí.
rz
……………………………………………………………………………………………………………………….
Rozšiřovat
Hitlerovu bibli už není v Čechách beztrestné !
Majitel
vydavatelství Otakar II Michal Zítko, jenž nechal přeložit a vydal Mein Kampf
Adolfa Hitlera, byl 12. prosince 2000 shledán vinným z trestného činu podpory a
propagace hnutí směřujících k potlačení práv a svobod občanů.
"Vydavatel" dostal tříletý trest odnětí svobody s podmíněným odkladem
na pět let. Zároveň musí zaplatit pokutu dva milióny korun.
Trestní oznámení na Zítka před časem
podal člen Liberální židovské unie, senátor Michael Žantovský a předseda ODA,
senátor Daniel Kroupa. Soudce Šídlo při čtení rozsudku zdůraznil, že Mein Kampf
propaguje fašismus a antisemitismus v tak hrůzné podobě,jako žádné jiné dílo na
světě. To však Zítkovi nevadilo. Státní zástupkyně Ivona Horská v této
souvislosti poukázala na skutečnost, že Zítko vydal Mein Kampf za účelem zisku.
Na pozoruhodném počinu "vydělal" téměř sedm miliónů.
Causa však rozsudkem nekončí. Zítkův právní zástupce JUDr.Tomáš Sokol se proti
rozsudku na místě odvolal a slova státní zástupkyně označil za
propagandistickou kampaň. Státní zástupkyně si ve věci odvolání ponechala lhůtu
na rozmyšlenou a to i přesto, že soud rozhodl ve shodě s jejím návrhem.
"Vydavatel" byl s rozsudkem evidentně nespokojený a přítomným
novinářům arogantně řekl, že rozsudek byl připraven předem. "Tento
rozsudek existoval už v době, kdy Mein Kampf vyšel," prohlásil Zítko.
Pokud odvolací soud rozsudek potvrdí, musel by Zítko dvakrát ročně po dobu pěti
let navštěvovat aprobační soudní úřednici, aby jí prokázal svou bezúhonnost. V
případě,že nezaplatí dvoumilionovou pokutu, půjde na jeden rok za mříže.
Zítko vydal Mein Kampf letos na jaře
bez jediného doprovodného nebo vysvětlujícího slova. Hájil se tím, že prý vydal
historický dokument. Na svou obranu pak kuriózně tvrdil, že ve svém
vydavatelství vydá i Marxův Kapitál, aby dal prostor všem stranám. Poprvé od
konce druhé světové války se tak v Evropě na pultech knihkupectví objevilo
vydání Mein Kampfu v kompletní a nekomentované podobě. Proti vydání kultovní
fašistické knihy okamžitě protestovali historici, členové protifašistických
organizací a jednotný hlas odporu zazněl z řad české židovské diaspory.
Oficiálně a velmi razantně protestovala vláda Spolkové republiky Německo a
skandál nabyl mezinárodních rozměrů. Díky těmto hlasům začaly rychle pracovat
české státní orgány a už v červnu začala Policie stahovat knihu s prodejen.
Bohužel Zítkovi se už před tím podařilo doslova zaplavit trh. Mein Kampfu
prodal 106 000 výtisků.
Jiří Hráček
……………………………………………………………………………………………………………………….
Židovství není o tom, kdo koho drží
za ruku
V listopadu tohoto roku
vydala agentura Příkrý les první CD zpěvačky Kateřiny Tlusté - Kolcové neboli
Katryny. Jeho obsah tvoří jedenadvacet židovských písní, které Katryna
nazpívala a nahrála v doprovodu hudební skupiny Die hungerenden Künstler.
”Básník svléká čtenáře
svými slovy. Katryna svléká posluchače svým hlasem.” říká na přebalu tohoto
alba redaktor rádia Svoboda Igor Pomirancev. Je to pravda. Na druhou stranu
mohu potvrdit, že koho za pošmourného listopadového večera, kdy se v rámci
pražského festivalu židovské kultury ”Devět bran” konala v Jeruzalémské synagoze koncert a
prezentace, nebo chcete-li, jak se vyjádřil přítomný vrchní zemský rabín, pan
Karol Sidon, obřízka tohoto alba, nezahřály dva obrovské teplomety, toho určitě
dokázal zahřát hlas této obdivuhodné, mimochodem slabozraké umělkyně.
Ne nadarmo vzpomněla
herečka Táňa Fišerová, k níž Katryna dochází na hodiny herectví a která koncert
uváděla, na Ellu Fitzgeraldovou a další skvělé černošské hudebníky. Ačkoli se
jedná o zcela jiný hudební žánr, Katryna je svými hlasovými fondy, stejně jako
temperamentem a obrovským vnitřním nábojem vskutku připomíná. Dovolili jsem si
ji požádat o rozhovor.
Katryno, můžete prozradit odkud pocházíte?
”Pocházím z Ukrajiny, z Kyjeva, přesně řečeno z
kyjevské oblasti aškenázkých Židů.”
Jaké byly vaše začátky v Čechách? Jak dlouho už zde
žijete, cítíte se tady doma?
V Čechách jsem už sedmým rokem a cítím se tu velice
dobře. Není to sice pocit domova, ten budou znát, doufám, až moje děti, ale je
to pocit, že je vám ta cizina v něčem bližší než vlast. Zvlášť když máte dojem,
že vlast s vámi nezachází tak, jak byste si představovala. K mému rozhodnutí
odejít do Čech přispělo hlavně to, že jsem na Ukrajině nemohla studovat zpěv.
Jsem přesvědčená, že člověk má dělat a uplatnit to, co umí a věřila jsem, že
když budu moci studovat, budu to umět ještě líp. S pomocí přátel a známých se
mi podařilo dostat od ukrajinského ministerstva kultury stipendium ke studiu
konzervatoře. Nebylo to vůbec snadné a bylo to jen na jediný rok. Rok studia na
konzervatoři vyjde asi na 180 000 korun a já bohužel pocházím z té ciziny,
která pro tuto zemi neudělala nic dobrého, takže, když první rok uběhl, nastaly
potíže. Naštěstí se i ve vedení pražské konzervatoře opět našli lidé , kteří mi
pomohli a já mohla pokračovat dalších několik let.
Mezitím se stala taková věc, která úplně proměnila
můj život a postavila ho takříkajíc z hlavy na nohy. O svém židovství jsem toho
totiž nevěděla mnoho, doma se o tom vlastně nemluvilo, pouze babička občas
používala nějaké jidiš výrazy. Babička pocházela z Polska a to samo o sobě
stačilo, aby kolem naší rodiny existovalo určité napětí. Vztahy mezi Poláky a
Ukrajinci, stejně jako vztahy mezi Židy a Ukrajinci nikdy nebyly dobré. Židé
byli na Ukrajině využíváni k rusifikaci a také pro všemožnou špinavou
politickou práci a často například bylo mnohem horší, dělal-li prokurátora Žid,
než kdyby to byl Ukrajinec. Židé byli nenáviděni, ačkoliv, kdo je na Ukrajině
milován... Mám pocit, že Ukrajinci nemají rádi ani sami sebe, takže mnozí
ukrajinští Židé se ke svému židovství raději příliš nehlásili a nehlásí. Čili,
já jsem věděla, že jsem Židovka, ale do židovské obce jsem začala docházet až v
Praze. Přestože jsem neměla žádné dokumenty, přijali mě velmi dobře, zejména
manželka rabína, paní Sidonová, která mě také seznámila s mým budoucím
manželem. To změnilo úplně všechno. Nakonec se mi podařilo sehnat doklady a
doložit svůj původ. Provdala jsem se za svého nynějšího muže a získala jsem
povolení k trvalému pobytu.
Můžete zmínit také něco z toho, co se vám v Čechách a
na Češích nelíbí?
Nelíbí se mi spousta věcí, což ovšem nemění můj vztah
k Čechům jako k národu. Já si především myslím, že Češi trpí strašlivými
mindráky. Přitom jsem přesvědčená, že mají být na co pyšní, přesto, že prošli
dlouhými obdobími nesamostatnosti. Podívejte, být pod císařpánem bylo pořád o
dost lepší, než pod carem. Já vím, byl osmačtyřicátý, osmašedesátý rok a tak
dále, no dobře a co má být? Proč z toho na věky dělat nějaké fatální závěry.
Daleko horší je podle mě všudypřítomná závist, kterou si lidi otravují život a
také neochota rozlišovat, dělat rozdíly. S tím vším mám samozřejmě osobní
zkušenosti. Například hledání ubytování pro moji mámu, to bylo úplné peklo.
Marně jsme přesvědčovali, že se jedná o veskrze slušnou ženskou, nikdo nechtěl
ani náhodou. Vím, že se lidé bojí Rusů, ruské a ukrajinské mafie, prosím, mají
důvod, ale když přijdete na cizineckou policii, prožijete strašlivé ponížení,
zatímco skutečný mafián se sem celkem bez větších problémů stejně dostane. Za
dostatečně velký úplatek sežene vízum i povolení k pobytu, tak co? Copak to je
nějaká národní hrdost? To je jen mindrák neplnohodnosti, lidé si neuvědomují,
že tím jak poníží dejme tomu mě nebo mojí matku, ponižují hlavně sami sebe a
dávají najevo především svoji vlastní nejistotu. Mimochodem ti Češi, kteří z
jakýchkoli důvodů prožili nějakou dobu v cizině, se většinou nápadně liší tím,
že nemají, s prominutím, takovou tu venkovanskou zaprděnost, která jinak občas
bývá k nevydržení.
Vraťme se teď k vašemu CD Yadid Nefesh. Kdy a jak
vznikalo? Jak jste vybírala písně?
Ta idea vznikla už v Kyjevě a tam jsem také na něm
začala pracovat. Spolupracovala jsem s jednou producentkou, jinak profesionální
režisérkou, která mi hodně pomohla. Jako čistokrevná Židovka mi dokázala
poradit hlavně s tím, jak vytvořit v písni konkrétní obraz určité národnosti a
kultury - například jedinečnou intonací, přesnou výslovností, a podobně. Na
uskutečnění našeho projektu se tenkrát nenašly peníze, ale myslím, že ty písně,
na kterých jsme pracovaly už tehdy, nakonec vyšly nejlépe. U těch ostatních
jsem již neměla člověka, který by mě takto korigoval, musela fungovat jen
samokontrola.
S dovršením repertoáru mi tady v Čechách pomohl můj
muž, který výborně ovládá hebrejštinu, takže jsme společně doplnili hebrejské
písně. K tomu, že nakonec opravdu mohlo CD vzniknout, pomohla do určité míry i
řada náhod - trochu jako v pohádce. Už jsem sice v Čechách několik let aktivně
koncertovala například se Spirituál kvintetem, s Vladimírem Mertou a dalšími,
ale teprve poté, co se na konzervatoři objevil režisér České televize Mojmír
Janek, který o škole natočil film, v němž mi poskytl poměrně velký prostor a
který televize několikrát opakovala a poté co režisér Martin Pátek o mně
natočil dokument ”Kačkele”, vešla jsem do širšího povědomí. Tak si mě také
všiml producent Milan Steigerwald a nabídl mi spolupráci.
Můžete se zmínit trochu blíže o spolupráci se
skupinou Die hungernden Künstler, nebo-li Umělci v hladovění? Ten poněkud
tvrdší, rockový podklad vašich písní není v tomto žánru úplně obvyklý...
Jsou to skvělí profesionálové. Spolupráce nebyla vždy
lehká, každý jsme jiný. Ale to je normální. Já jsem z jiného prostředí, jsem
tak trochu konzervativní, i když už jsem zvyklá na ledacos. Umělci v hladovění
mi říkají ”akademická slečna”. V té kapele Židé téměř nebyli, jen houslista a
bubeník a i proto jsme v hudebním výrazu možná unikli obvyklému standardu,
takovým těm zaběhaným zvyklostem. Ta tvrdost, jako vyjádření krutosti světa,
přes kterou se tlačí a pozvedá lidský hlas - to je podstata věci. Krutost 20.
století, každý ví o čem je řeč. Pracovní, obchodní, všechny mezilidské vztahy,
všechno ztvrdlo - i duše...
Samozřejmě, že se někdy setkávám s takovou poměrně
konzervativní reakcí. V určitých kruzích existuje vyhraněná představa o tom, že
židovská hudba musí být ”taková a ne maková”, ergo, že to co dělám je málo
tradiční. Kolik takových diskusí vzniklo například i kolem spolupráce skupiny
Klezmatics s Chabou Albertstein. No a co? Všechno nové si složitě hledá cestu a
já chci sama mít kontrolu nad tím, co dělám. Nepřeji si sice, aby ”finance
zpívaly romance”, ale pořád je přijatelnější najít člověka, který vám věří a do
vašeho projektu vloží peníze, než jakýkoli ideologický patronát.
Jste věřící?
Patříme s mužem k těm konzervativnějším manželským
párům v Pražské židovské obci. Můj muž je jedním z minjanu.
Když chcete vést plnokrevný život věřícího člověka,
musíte se podle toho opravdu chovat. Snažím se dodržovat všechno, ale někdy je
to opravdu těžké. Klobouk dolů před každým, komu se všechno daří naplňovat do
posledního detailu.
Já si myslím, že hlavními dvěma faktory, které by
měly ovlivňovat náš život, jsou náboženství a lidskost a když má člověk té
lidskosti hodně a toho náboženství třeba trochu míň, taky se vůbec nic neděje.
Na návštěvě v Israeli jsem zažila pár šoků. Řeknu
příklad. Šli jsme po ulici, muž mě držel za ruku, abych nezakopla nebo něco
podobného a naši ortodoxní přátelé začali namítat, že se to na veřejnosti
nesluší. To je přece hodně hloupý přístup. Jak už jsem říkala, náboženství a lidskost
by neměly být v rozporu, ale občas se to stává. Stane se, že s prominutím,
nějaký ambiciózní blbec, chce skrze náboženství prosadit své osobní ambice a
nic víc. Chce se cítit povzneseně či povýšeně, což se mu může i podařit. Ale
židovství není o tom, kdo koho drží za ruku. Je to určitý způsob života a pokud
by mně někdo řekl, že nemám držet za ruku muže, který potřebuje pomoct, tak
bych byla ochotna dát facku kterémukoliv rabínovi.
To je jen jeden z mnoha druhů blbosti a ty má každý
své. Jiné mají katolíci, jiné Židé... Každý má svá bebíčka a v tom to mnohdy
je.
Klasická otázka na závěr. Co bude dál? Jaké máte
plány, zůstanete i do budoucna u židovských písní?
Nedělám si iluze, že bych se mohla stát součástí
české kultury. Češi mají svoji polohu, já svoji. Každý má svůj chléb. Ale na
druhou stranu se nechci navždy uzavírat jinému než židovskému repertoáru.
Uvidíme. Během několika příštích let bych ráda natočila CD v jidiš, v ladinu a
v hebrejštině, každé samostatně. Tedy opět židovské písně - pokud možno udělané
tak - aby každá z nich měla co říci jednadvacátému století, žádné muzejní
exponáty. Ne že bych teď nebyla spokojena, ale především musím jít dál. Myslím,
že naplnění vlastní podstaty na mě ještě čeká. Každý člověk se musí vyvíjet,
měnit... A žena by měla projít přes normální lidské věci - poznat lásku, mít
děti a tak dále. Když něco z toho ošidí, je to vždycky poznat.
Musím se vyvíjet, abych nezačala sama sebe štvát.
Nemusím přitom měnit svoji podstatu, jen vztah k životu a k věcem. A pořád
musím vědět co chci. Já to vím a představuji si, že ta cesta bude možná trnitá,
někdy třeba i k nevydržení, ale nějak se s tím poperu. Musím jít dál a co bude,
to už není naše starost.
Děkujeme za rozhovor
Ptala se Irena Dousková
……………………………………………………………………………………………………………………….
Když jsem spisovatelku paní
Evu Erbenovou potkal poprvé, chvíli jsem myslel, že jde o někoho jiného.
Člověk, který toho tolik prožil, přece nemůže být tak mladistvý, čile pobíhat,
mít zájem o tolik věcí, tak zasvěceně a vášnivě diskutovat a těšit se z tohoto
světa tak jako tato šarmantní, drobná žena. Naštěstí jsem se mýlil.
S touto vitální osůbkou
jsem přijel do jejího rodného Děčína, na besedu, kterou uspořádala místní
židovská obec. Přijeli jsme o něco dříve, aby si paní Eva mohla projít město,
prohlídnout zrenovovanou synagogu a povečeřet s představiteli obce.
Když jsme s drobným
zdržením vstupovali do malé zasedací místnosti Židovské obce, čekalo nás milé
překvapení - místnost zaplněná členy obce a příznivci knížky paní Evy, novináři
místního tisku, fotoreportéry - prostě jako při návštěvě významného rodáka. To
vše podtrženo laskavým a přátelským přijetím předsedy děčínské obce, pana
Vladimíra Poskočila. Chvíli se debatovalo
o její knížce "Vyprávěj mámo, jak to bylo". Proč se nadá nikde koupit
a proč si ji musí čtenáři mezi sebou půjčovat. Po té paní Erbenová četla z
rukopisu připravovaného pokračování své knížky. Samozřejmě se mluvilo o situaci
v Izraeli a také o její životní pouti, od doby, kdy se po válce s manželem
vystěhovala. Vzpomínalo se na
"starý" Děčín a jak to "tenkrát" bylo. A kdyby se paní Eva
nevracela ten den do Prahy, asi bychom tam seděli dosud.
Při loučení se paní
Erbenová jen těžko bránila dojetí, zvláště když byla v upomínku na tento večer
doslova zahrnuta drobnými dárky děčínské obce i svých příznivců. Pak už jen
dlouze mávala svým hostitelům: "Na
shledanou, na shledanou … "
ms
……………………………………………………………………………………………………………………….
Poslední měsíce roku 2000
jsem trávil v Centru sociálně-ekonomických strategií Fakulty sociálních
věd UK. Pracovali jsme na vizích pro Český stát do roku 2015. Součástí těchto
prací bylo I sepisování tzv. ”divokých karet”. Jsou to scénáře událostí, které
jsou sice nepravděpodobné, ale za jistých okolností by se mohli stát. Tento typ
uvažování má jednu jedinou funkci – rozvíjet schopnost lidí přemýšlet i o
věcech nemyslitelných. A vyvozovat z tohoto přemýšlení závěry pro své
současné chování. Nabízím čtenářům Hatikvy jeden z těchto scénářů.
Fedor Gál
Kolem roku 2007 žilo v
Chánově víc jako 3500 obyvatelů – většinou slovenských Romů bez práce,
občanství a trvalého pobytu. Chánov se mezitím stal evropsky vyhlášeným
ghettem. Po několika útocích proti romským rodinám v Ústí nad Labem,
Rokycanech a v Ostravě se v Chánově objevili mladí muži – navrátilci
z emigrace. Novináři, kteří chodili do Chánova pro exkluzivní materiály,
si všimli, že tito mladí muži nějak nekorespondují s všeobecným ”dizajnem”
obyvatele Chánova a navíc se vyhýbají médiím.
13. května příštího roku –
v den každoročních pietních aktů obětem romského holocaustu na místě
bývalého koncentračního tábora v Letech u Písku byl narušen obvyklý průběh
ceremoniálu. V objektech velkovýkrmny vepřů, na místě bývalého koncentráku
pro Romy, začali účastníci pietního aktu ničit soukromý majetek. Vyvěsili
transparenty s hesly: ”Leží tady naši bratři!” a ”Máme už dost slibů!”.
Při konfliktu
s ostrahou objektu a místní policií padl výstřel a těžce zraněného
aktivistu, známého svou autoritou mezi Rómy, odvážejí do nemocnice. Na druhý
den vyhlašují občané Chánova, že zřizují svou domobranu. Přidávají se Romové
z Ústí nad Labem, Rokycan, Ostravy a Brna. V DNES vychází rozhovor
s mladým mužem, který se vrátil po pěti letech emigrace a hovoří o svém
právu chránit životy blízkých. Nova přináší reportáž o výcviku mladých Romů.
Mají zahalené tváře a cvičí se v asijských bojových uměních. Jejich
trenéři jsou zjevně značně pokročilí.
V tom samém čase byla
Česká republika konečně přijata za plnoprávného člena Evropské Unie. Fakt
volného pohybu lidí překvapivě způsobil, že do České republiky začínají
přicházet Romové ze zahraničí. Na prvním Sněmu českých a moravských Romů
sjednocených v hnutí ”Romské fórum” zazní volání po odškodnění za století trvající
diskriminaci. V sídle Vlastenecké ligy jednoho rána exploduje časovaná
nálož. Čeští i zahraniční skinheads vyrazí v organizovaném zástupu na
Chánov. Zvláštní jednotky ministerstva vnitra přispěchají na pomoc.
V Chánově se setkávají s disciplinovanými obyvateli připravenými na
střet. Vojáci mají po několika hodinách a konzultacích s představiteli
místní samosprávy pocit, že chránit bude zapotřebí pochodující skinheady. Ti se
mezitím utkali s oddíly mladých anarchistů z organizace ANTIFA. Tiskové
agentury přinesly na druhý den zprávy o vzniku romských domobran v dalších
městech v Čechách a na Moravě.
……………………………………………………………………………………………………………………….
Reformní hnutí v souvislostech
(2.část)
5. Reforma v Anglii
První reformní obec v Anglii, "Londýnská
Západní Synagoga Britských Židů" (Western London Synagogue of British
Jews), začala svou vlastní cestou, zpočátku neovlivněnou hnutím na
kontimentu. Jak název napovídá, byla
založena, aby pokryla mezeru v západním Londýně (v době, kdy hlavní obce byly v
City) a aby zmenšila odstup mezi
aškenázskými ("německými") a sefardskými ("španělskými a
portugalskými") komunitami.
Vysoký
příliv uprchlíků z východní Evropy je ještě čtyři desetiletí před námi; podle
výsledků sčítání lidu žilo v roce 1850 v Anglii zhruba 35 000 Židů, z toho 20
000 v Londýně. Šabatový census z roku 1851 vykázal na 3000 činných synagog.
Obce
se nerozlišovaly podle svého způsobu zbožnosti nebo učení. Postupně, jak jejich
členové nabývali majetku a vážnosti, někteří z nich se stěhovali z východní
části (East End) Londýna do nové a honosnější západní části města (West End).
Pěší cesta do synagogy na šabat se stala značně obtížná (ačkoli sir Moses
Montefiore ji chodíval po celý život), až nakonec skupina členů Bevis Marks
(sefardská synagoga) zaslala na Radu petici žádající založení
"pobočky" ve West Endu. Obec se skládala z Aškenázů i ze Sefardů, její představitelé si v minulých
desetiletích stěžovali na délku bohoslužeb v jejich tradičních synagogách,
strohost, absenci kázání v jazyce, jemuž by rozuměli atd.
V
průběhu let se zavedly mírné změny, které však uspokojily jen málokoho. Jedno z
pravidel sefardské synagogy také bylo, že v Londýně nebude založena žádná další
obec a to se přísně dodržovalo, ikdyž se Londýn v průběhu času rozšiřoval, skoro
300 let od doby svého vzniku.
Ačkoli
je možno v rané korespondenci nalézt odkazy na "reformní" obec v
Hamburku a její způsoby, vcelku se zdá, že rozdělení bylo čistě vnitřní
anglickou záležitostí. Idea reformistů se týkala hlavně bohoslužeb: přáli si
zkrátit šabatovou bohoslužbu na dvě a půl hodiny(!), zrušení alijot, zkrácení
siduru atd. Zároveň navrhovali zrušení svátků, které nejsou prokazatelně
ustanoveny v Tóře, což znamenalo nejen odmítnutí druhého dne svátků, ale i
rabínské autority, ústního zákona, který je zavedl.
Změny
v liturgii, jak je představila nová modlitební kniha Forms of Prayer, však byly
poměrně malé. Poprvé byla vydána v srpnu 1841, část úvodu byla převzata do
jejího sedmého vydání v roce 1977. Další části zdůrazňují význam Bible v
protikladu k ústnímu zákonu a uznání důležitosti tehdejší německé vzdělanosti
(hnutí Wissenschaft – Věda), zejména v tom, jak její výzkumy ukazovaly
vývoj liturgie v minulosti a tudíž její možnou změnitelnost.
Zmíněný
úvod odráží univerzalistický pohled dne a posuny k politické rovnoprávnosti,
které se v Británii udělaly, když
odkazuje na některé modlitby "mající svůj původ v období pronásledování,
ve stavu utrpení a degradace, který nyní rychle mizí a jehož každá stopa rychle
s božskou pomocí pomine".
Pasáže
v aramejštině jako Kadiš byly přeloženy do hebrejštiny, přidala se modlitba
díkůvzdání matky za narození jejího dítěte a některé další menší změny. Přidal
se anglický překlad modliteb – zřejmě poprvé v siduru vůbec.
V této edici
byly modlitby za Mesiáše a obnovu chrámu ponechány. Nicméně demonstrací toho,
že modlitby mohou být přidávány a odebírány, bohoslužba zkrácena bez ztráty
svého významu, že bylo důležité modlitbám rozumět a dokonce i ženy měly co
říct, byly hlavní rysy reformy zřetelně vytýčeny. Je nutno dodat, že varhany byly zavedeny až v roce 1859 a
ženy a muži sedávali až do roku 1918 odděleně. Jinými slovy, změna a reforma
nezačala a neskončila v roce 1840, ale měla pokračování.
V
září 1841 vynesly aškenázské i sefardské autority společný verdikt nad novou
obcí, označující každého, kdo používá sidur Forms of Prayer jako hříšníka. Po
určitém manévrování byl tento verdikt v roce 1849 zrušen. Opozice a
nepřátelství však zůstávalo, kongregace si musela koupit pozemek pro svůj
vlastní hřbitov a Rada zástupců (Board of Deputies) odmítla udělit
představenému reverendu D.W. Marksovi právo oddávat sňatky. Nakonec bylo
západolondýnské synagoze uděleno právo uzavíraní manželství zvláštním zákonem
parlamentu v roce 1856, který je dodnes základnou pro autoritu dalších
britských reformních synagog.
V
roce 1870 se obec přestěhovala do své současné budovy v Upper Berkeley Street
blízko Marble Arch. V letech 1845 až 1897 existovala denní škola, původně
založená synagogou Western London, ačkoli byla nezávislá a placená z vládního
grantu. Chlapci a dívky byly konfirmovány ve věku 16 let. V roce 1886 byla obec
schopná vyslat svého reprezentanta do Rady
zástupců a a v roce 1887 věnovat příspěvek pro Jews College. Dříve, v šedesátých
letech, existoval fond pro vzdělávání pracovníků a vysílání vhodných kandidátů na příslušné instituce v Německu. V
roce 1888 se zavedl tříletý cyklus čtení z Tóry společně se zvykem čtení
haftary v angličtině. V dalších ohledech obec nicméně zůstala jasně
konzervativní.
Ačkoli
byla v 50. letech v Hullu zřetelná skupina "reformátorů", druhá
reformní synagoga byla založena v Manchesteru v roce 1856 a další v Bradfordu
roku 1873 – v době, kdy pro jejich vznik byly vhodné podmínky i v Leedsu nebo v
Halifaxu. Reforma v Británii se však nerozšiřovala a nezískávala na síle až do
30. let 20.století, kdy příliv evropských neortodoxních Židů vedl k
přehodnocení situace. Po počátečním průlomu, usilujícím o změnu synagogálních
rituálů a bez plně podložené teologické pozice reforma usnula... Prolomila
etablovaný ortodoxní tábor, ale bez jasného dalšího směřování.
6. Souběžné trendy
V
židovském světě v té době probíhal další paralelní vývoj. V roce 1870 byla
konfederací tří hlavních aškenázských obcí zformována Spojená Synagoga (United
Synagogue). Široká vlna přistěhovalců z východní Evropy s přílivem lidí
podstatně více "ortodoxních" než byly stávající pravověrné obce vedla
ke změně celé podoby židovské komunity. Noví přistěhovalci si zakládali své
vlastní malé obce na východním
předměstí Londýna, z nichž se většina spojila do "Federace synagog"
(Federation of Synagogues).
V
roce 1890 nezávislá skupina radikálních Židů založila "Židovskou
Náboženskou Unii" (Jewish Religious Union), která odrazena Londýnskou
Západní Synagogou šla svou vlastní cestou a stala se liberálním židovským
hnutím. V důsledku toho zůstalo reformní a liberální hnutí trvale oddělené, i
když se jejich další vývoj ubíral souběžnými cestami.
7. Další vývoj
V
roce 1929 byl do své funkce v Západním Londýně uveden jako rabín Harold
Reinhart. Vystudoval na Hebrew Union College v Cincinatti a přivezl s sebou
některé myšlenky a dynamiku charakterizující silné reformní hnutí, které se
rozvinulo v USA. V roce 1934 bylo otevřeno "Community Centre" – jedno
z prvních v Británii, které se postavilo vedle některé synagogy.
V
roce 1930 byla vydáno nové šesté vydání modlitební knihy, které se výrazně
lišilo od předchozích verzí. Prosby za obnovu Jeruzaléma, návrat na Sion a
příchod Mesiáše byly odstraněny a bohoslužba zkrácena na zhruba hodinu a půl.
V
Glasgow, Edgware a Golders Green byly založeny nové obce a jak třicátá léta
postupovala, přijelo několik rabínů z východní Evropy jako uprchlíci a dostali
v obcích místa. Přivezli s sebou německé "liberální" postoje, které
byly více tradiční a současně více intelektuální. Tento příliv pokračoval dál i
bezprostředně po konci války.
8. Poválečný pokrok
Šest
tehdy existujících obcí v roce 1942 založilo "Asociaci synagog Velké
Británie" (Association of Synagogues of Great Britain). Slovo
"reformní" bylo záměrně vypuštěno.Její záměry byly:
"praktikovat a rozvíjet zdravý a vitální
judaismus, který bude přispívat k životu celé židovské komunity a který bude
hrát svou roli společně s dalšími náboženstvími v duchovním a fyzickém
zdokonalení celého lidstva."
Jinými slovy, reforma byla nazírána jako integrální
část historického židovského kontinua, více než "radikální odnož" ,
čímž byl zřetelně stanoven pluralistický náhled mnoha cest, kterými lze sloužit
Bohu.
V
roce 1946 byla zformována
"Asociace mládeže synagog Velké Británie" (Youth Aassociation of the
Synagogues of Great Britain) jako zastřešující organizace mnoha mládežnických
klubů patřících obcím. V 70.letech byla přejmenována na RSY Netzer, přičemž RSY
znamená Mládež reformních synagog.
"Netzer" je umělé slovo pocházející z iniciál hebrejského
"Noar Tzioni Reformi" – reformní sionistická mládež. Odbor mládeže
dnes organizuje mnoho vzdělávacích víkendových seminářů, zimních i letních
prázdninových pobytů ve Velké Británii a v Izraeli.
Rovněž
bylo ustaveno "Shromáždění pracovníků", později "Shromáždění
rabínů", aby se činovníci různých
kongregací mohli pravidelně setkávat a slaďovat procedury ohledně svateb,
rozvodů, konverzí atd.
Během 40.let byly založeny obce v Hendonu,
Wimbledonu, Cardiffu, Bornemouthu, Southportu a Leedsu, v 50.letech v
Maidenheadu, Ilfordu, Brightonu, Southgate, Harlow a Wembley. Růst pokračuje
dodnes.
9. R.S.G.B.
V
roce1955 byl název ASGB změněn na Reformní synagogy Velké Británie (Reform
Synagogues GB). Po mnoho let sídlily kanceláře RSGB v Západolondýnské synagoze.
Poté, co byly přesaženy tamní možnosti a po krátkém období ve Swiss Cottage
byly v roce 1982 přesunuty do Manor House. Je to komplex budov ve Finchley,
severním Londýně, bývalá římskokatolická škola a je oficiálně známý jako
Sternberg Centre for Judaism, adresa 80, East End Road, London, N3 2SY.
Je
rovněž domovem Leo Baeck College, nezávislé konzervativní synagogy, RSY-Netzer,
Střediska pro židovské vzdělávání (CJE), vzdělávací instituce a školící
organizace sponzorované reformním a liberálním hnutím, koordinátora
studentských aktivit organizujícího bohoslužebnou praxi studentů. Řídí sociální
a vzdělávací akce a první reformní denní židovskou školu v zemi, The Akiva
School.
RSGB
je spravována Radou, v níž jsou (teoreticky) zastoupeny všechny sdružené
synagogy a výročním valným shromážděním
(normálně konaným jako součást rezidenční víkendové konference), na niž se
rozhoduje o politice unie.
Každá
synagoga se podílí finančním příspěvkem, který musí být zaplacen na pokrytí
centrálních výdajů organizace, ale každá je zároveň plně autonomní a nezávislá
ve stanovení výše vlastního příspěvku, zajištění svého rabína a spravování
svých vlastních záležitostí. Jsou v tomto ohledu daleko více nezávislejší než
obce patřící do United Synagogue, více centralizovaného útvaru.
Další
aktivity RSGB zahrnují oddělení "Akce Izrael" s prací vyslaného
člověka (šaliach) z Izraele, skupinu zaměřenou na Židy ve východní
Evropě a FSU "Exodus 2000".
Existuje skupina Sociální akce, hudební poradce a péče ve výboru obce
spojená s vytvářením sociální sítě, kongregační výbor pro rozvoj k povzbuzení
dalšího růstu, skupiny zaměřené na zlepšení zdokonalení vedení obce nebo
politických a sociálních věcí, publikační výbor řídící vydávání brožur,
modlitebních knih a vzdělávacích materiálů.
Reformní
hnutí ve spojení s paralelní Unií liberálního a progresivního judaismu (Union
of Liberal and Progressive Synagogues), jejíž ústředí se nachází v Maple Street,
London, W1P 6DS je součástí evropské sekce Světové unie progresivního judaismu,
mezinárodní reprezentační a výkonné organizace, jejíž ústředí sídlí na adrese
94101 Jeruzalém, 13, King David Street. "Přátelé progresivního
judaismu" sbírají prostředky a poskytují pomoc pro skupiny a obce v Evropě
a Izraeli.
10. Rabinát
V
roce 1956 byla založena Židovská teologická škola (The Jewish Theological
College) jako chabý pokus se dvěma studenty, působící v chederových třídách
Londýnské Západní Synagogy. Jejím záměrem bylo zaplnit mezeru vzniklou zničením
středisek židovské výuky v Evropě během Šoa. O rok později byla přejmenována na
Leo Baeck College, podle zemřelého rabína, který vedl německou židovskou
komunitu až do války, přežil Terezín a poté se usadil v Londýně. Sám apeloval
na založení takové školy.
Škola
od té doby poskytla vzdělání velkému počtu rabínů, z nichž většina působí v
anglických reformních a liberálních synagogách, další po celé (západní) Evropě.
Jsou to absolventi instituce, která byla ovlivněna velkými německými středisky
židovské vědy, akademické svobody a osobního hledání, která prostoupila
evropské university a poválečné reality židovského života v Británii a v
Evropě.
Shromáždění
rabínů se pravidelně setkává, aby diskutovalo o své další politice nebo reakci
na různé události. Každý rok volí exekutivu a předsedu, nicméně nemá žádného
vrchního rabína nebo jinou hierarchii.
Otázky
osobního statutu řeší Beit Din, který se skládá kromě organizátora (na částečný
úvazek) a tajemníka ze členů Shromáždění, jak vyžadují pravidla. Soudci nebo
dajanim nemají "plný úvazek". Členové Shromáždění rovněž pracují na
tvorbě nové liturgie a publikací, byla vydána nová modlitební kniha pro vysoké
svátky ("Dny úcty") a pro poutní svátky (Šaloš regalim).
11. Reformní praxe dnes
Reformní
judaismus ve Velké Británii i se všemi svými nedostatky stále odráží různorodé
vlivy, které jej ovlivňují – přirozenou různorodost židovské komunity v průběhu
dějin, napětí mezi biblí a pozdější rabínskou interpretací., osvícení a
revoluční koncepty lidských práv a vzájemné rovnosti, akademický a vědecký
přístup ke studiu náboženských zvyků a praktik, politiku anglicky mluvícího
židovstva, vztahy mezi židovským a nežidovským světem v Evropě, Anglii, na
Středním Východě, krátce, nese známky historie.
Hlavní
rozdíly mezi reformou a ortodoxií jsou tyto:
a)
Ústní zákon (celkový souhrn halachického myšlení a literatury) je považována
více za lidskou konstrukci než za součást Božího zjevení na hoře Sinai. Jako takové
je zajímavé a informativní, ale reforma se necítí být vázána rozhodnutími
rabínů žijících v různých zemích a časových obdobích a promlouvali do své
současné situace. Tam, kde se halachický náhled stále považuje za podstatný, se
aplikuje dál, ale tam, kde to není důležité nebo kde se náš náhled změnil je
potřeba nalézt cestu k udržení podstaty judaismu.
b)
Jako příklad této změny je naprostá rovnost mužů a žen. Znamená to, že ženy
mohou nejen sedět v synagoze vedle mužů a mohou zpívat ve smíšených sborech,
ale mohou i vést bohoslužbu a být ordinovány jako rabínky a vést komunitu.
Chlapci a dívky se učí podle stejných osnov k barmicva a batmicva. (Praxe
konfirmace ve věku 16 let vesměs vymizela, ačkoli v liberálních synagogách se
stále zachovává). Ženy se mohou rozhodnout, zda si obléknou talit.
c)
Bohoslužby začínají v čase vhodném pro obec, nejsou svázány s východem a západem Slunce. Jelikož je
bohoslužba v synagoze o šabatu v reformním hnutí relativně méně významná, je
páteční večerní služba delší než v
ortodoxní synagoze, zatímco ranní sobotní je kratší. Modlitby se čtou společně
s větším důrazem na obřadnost, anglicky stejně jako hebrejsky. Kadiš byl znovu
zaveden v aramejštině. Časy bohoslužeb pro jednotlivé obce je možno nalézt v
kalendáři z Leo Baeck.
Písně
mají doprovod nástrojů s vyjímkou zpěvu kantora. Čtení z Tóry je kratší a více
vzdělávací, řídí se tříletým, ne jednoletým cyklem. Haftara
se čte v angličtině. Nelze říci, že kázání v angličtině je něco odlišného,
protože tento reformní prvek adoptovaly ortodoxní obce také!
d)
Starobylé koncepty kmenové identity, vztahující se ke kněžství (kohanut) nejsou
nadále brány v úvahu. Reforma již nevyhlíží, ani se nemodlí za obnovení chrámu,
obětních rituálů a kněžství. Konkrétně to znamená, že kohanim nemají zvláštní
přednost při alijot, nemají povinnost žehnat obci (staré požehnání čte rabín
nebo jiný učitel), mohou vstoupit na hřbitov a mohou si vzít rozvedenou ženu
nebo konvertitku. Modlitby za obnovu obětí a studijní pasáže vztahující se ke svícnům
v chrámu apod. jsou z bohoslužby vypuštěny.
e)
Konverze k judaismu, i když se s nimi nejedná ledabyle, se považuje za
realizovatelnou nabídku pro většinu lidí, zejména pro ty, kdo chtějí vstoupit
do manželství se Židem nebo se Židovkou. Požadavky na potenciálního konvertitu
jsou navrženy tak, aby odrážely požadavky na kongreganta jako celek, spíše než
odstrašující ideál.
f)
Ačkoli věříme v život duše po smrti, nevěříme ve fyzické vzkříšení z mrtvých v
době příchodu Mesiáše. Znamená to, že může být prováděna kremace, pitva nebo
darování orgánů pro účely transplantace.
g)
Procedury Beit Dinu obrážejí umírněný náhled na většinu situací, za podmínky,
že ti, kteří je uplatňují, tím vyjádřili upřímnost a závaznost. Get (potvrzení
o rozvodu) může být vydán muži nebo ženě poté, co proběhla civilní rozvodová
procedura, dokonce když druhý partner odmítne s náboženským rozvodem
spolupracovat, pokud byly vyčerpány všechny další prostředky.
h)
Osobní dodržování přikázání je povzbuzováno, ale nevymáhá se. I když se šabat a
svátky považují za důležité, nepovažuje se otevření ledničky nebo rozevření
deštníku za porušení šabatu. Hledají se nové přístupy k oslavám svátků s
ohledem na skutečnost, že jen málo moderních Židů žijících ve velkém městě může
zachovávat zemědělský kalendář starého Blízkého Východu.
i)
Reformní judaismus poskytuje informovanému, vzdělanému jedinci prostor k
vlastní volbě ohledně míry osobní zbožnosti. To není návod k úplné anarchii,
ale přiznání faktu, že základem židovské identity je individuální informované
svědomí.
Přeložil Tomáš
Bartoň
……………………………………………………………………………………………………………………….
”ŽLU
je teď živý organismus, který už poroste vlastním tempem,” řekl mně po
listopadovém shromáždění Fedor Gál. A protože se mě mnozí ptají na moje pocity
či dojmy, zde jich je hrstka. Z jakýchsi rabínských biblických komentářů
si matně vzpomínám na popis vývoje životních situací přes stav, jemuž se říká cara,
ke stavu zvanému rechovot.
Cara znamená soutěsku, úžinu,
úzkost, tíseň, nebo stres. Z toho známe jidiš slovo córes
znamenající útrapy, trable, nesnáze. Jako nekonečný řetěz córesů asi připadá ta
první etapa dějin ŽLU (celých devět měsíců!) těm ”stařešinům”, kteří to táhnou
jako Sisyfův balvan od začátku. Mnozí se museli často cítit, jako by procházeli
minovým polem, kde každou chvilku něco na všech stranách vybuchovalo, jak se
srážely vyhraněné tvrdohlavé osobnosti a odlišné představy o tom, co vlastně
ŽLU je a chce a proč. Občas všemi cloumala podezíravost a vzájemné podrážení
nohou. A se svahů soutěsky pršela kulometná palba z různých stran a z
různých pohnutek. Včetně oné slavné tradiční židovské vlastnosti zvané sinat
chinam neboli bezdůvodná vzájemná zášť.
Asi se tím muselo projít,
abychom poznali, jak chutná rechovot: otevřený prostor, prostranství a
pocit volnosti a osvobození, který vypukl ke konci listopadového shromáždění.
Světlo na konci těsného tunelu. Bolestný porod. Vědomí, že to nejhorší je za
námi a že vznikla živá kongregace, v níž bude možné klást důraz na tu předponu
con – tedy to, co nás pojí, co máme společného, co chceme společně
dělat. Bez zbytečných vnitřních konfliktů.
Takže co dál?
Podle nejnovějšího
celosvětového sčítání je dnes na celém světě 13 milionů Židů. Před nějakými
deseti roky se uvádělo 15 až 16. Znamená to, že za deset let z Židovské
pospolitosti zmizelo 20% - dobrovolně. Nevymřeli, prostě se vytratili, přestali
být Židé, přestali se k židovství hlásit. V Česku je nás prý někde
ještě poschováváno přes 10.000. Z těch nejmíň 70% dobrovolně mizí a my
jsme možná poslední generace, které by se mohlo podařit je zachytit, než zmizí
úplně. Možná pořád nevíme, jak na to, takže právě o tomto bychom měli začít
seriózně debatovat v předsednictvu, radě, i na stránkách Hatikvy.
V nedávném rabínském
článku v listě Jerusalem Post jsem vyčetl tuto definici Žida:
”Žid je člověk, jehož vnuci
jsou Židé.”
Má-li se ŽLU stát
opravdovým živým organismem, musí se pokusit k židovství co nejdřív
přivést nejen dnešní dvacátníky, ale i teenagery. Bude to znamenat zlepšit práci
vzdělávací a organizační a vnést do ní trochu zábavy a humoru.
Napadají mě konkrétně hned
tři věci:
1. Co nejdřív dokončit –
nebo začít už po kouscích dávat k dispozici (případně prodávat, aby se
uhradily náklady) – kurs reformního judaismu ”Židem z vlastní volby”. To
aby nás co nejvíc a co nejdřív vědělo, k čemu tu vlastně jsme.
2. Pokusit se na příští
léto zorganizovat v Česku prázdninový tábor, na němž by se české židovské
děti mohly skamarádit s židovskými dětmi ze Západní Evropy. Jestliže se to
začne organizovat včas, našlo by se dost západních rodin, jejichž příspěvky by
náklady na tábor uhradily.
3. Připravit nějaký
jednoduchý systém vzdělávání mládeže a dětí, který by jim dával smysl a vzbudil
by v nich zájem.
Izraelský ortodoxní rabín,
s nímž jsem si nedávno přátelsky povídal, mně řekl toto:
”Každý den a noc já sám
musím volit svobodně, zda konat ten či onen příkaz (micva) nebo nekonat
ten či onen zákaz (avejra). To je to tajemství celé věci. My Židé jsme
vždy byli ti, kdo se rozhodovali zůstat Židy. I dnes jenom ti, kdo sami
rozhodují, denně, zůstat Židy – ve světě plném příležitostí asimilace otevřené
každému – jenom ti zůstanou Židy.”
K tomu se možná dá
dodat ještě toto:
Je mnoho způsobů, jak být
Židem. A kterýkoli z nich je lepší než žádný.
Benjamin Kuras
……………………………………………………………………………………………………………………….
Zasedalo nové představenstvo
...
Nové
představenstvo ŽLU, zvolené Shromážděním členů dne 26.11., se sešlo již na své druhé schůzi.
V
dalších číslech měsíčníku Hatikva se budeme snažit Vám přiblížit nejen hlavní
úkoly, které tento orgán Unie řeší, ale i jednotlivé jeho členy.
Bude
jistě také zajímavé představit Vám i členy Rady, nového orgánu Unie, protože v
ní budou zastoupeny její Kolektivní členové a zástupci Poboček ŽLU.
Redakce
………………………………………………………………………………………………………………………
Konec
……………………………………………………………………………………………………………………….